„Убедително написаното мотивационно писмо на младия и амбициозен кандидат впечатли комисия“.
Експертите твърдят, че в това изречение думата „комисия“ трябва да бъде членувана.
В интервю за предаването „Нещо повече“ експертът по български език в Министерството на образованието и науката Александър Трингов заяви:
„В това изречение категорично няма граматична грешка, тъй като няма нарушено граматично правило. Твърдението, че е допусната грешка, трябва да бъде подплатено с посочване на конкретно граматично правило, което в това изречение е нарушено“.
Илияна Кунева от Института по български език на БАН каза от своя страна:
„Имаме своите съображения да твърдим, че има нещо притеснително в тази задача. Повечето хора така разсъждават, че когато тази дума е употребена в нечленуваната си форма, значи, че става дума за „някаква комисия“. Тук този смисъл, който се задава с нечленуваната форма, точно това го кара, за повечето хора, да звучи неестествено, не звучи добре. А в самото изречение става дума за много конкретна ситуация. В такова изречение, по този начин формулирано - „Убедително написаното мотивационно писмо на младия и амбициозен кандидат впечатли комисията“, би звучало и граматично, и естествено и не би предизвикало такива притеснения. Такива изречения, които биха предизвикали някакво такова вълнение, по-добре да бъдат по такъв начин написани, че да няма съмнение за нито една дума или форма, особено когато се посочва за верен отговор. Намираме за притеснително това, че отговор Б е посочен за верен отговор“.
Трингов обаче заяви, че не приема довод като "това изречение не звучи добре". Той отново повтори, че изречението е граматически правилно и не смята, че точката от тази задача трябва да бъде отнета за всички.
Димитър Сотиров – родител на зрелостник, който предложи преди децата да се явят на матури догодина, да се явят чиновниците в Министерството на образованието, а може би и учителите им, каза пред „Хоризонт“:
„Това не е първият случай, в който има спорове около някоя матура. Очевидно за много от децата е било голям проблем да открият верен отговор в тази задача. Задачи, които поставят децата пред подобни дилеми, са недопустими. Целта на подобен изпит не е да ги вкарва в някакви уловки, капани или друг тип отговори, които могат да се тълкуват по различни начини, а да проверят техните знания“.
Цялото интервю чуйте от звуковия файл.