Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Маркус Байрер: Американските стоки ще поскъпнат, ако Брюксел отговори на митата върху алуминия и стоманата

Мариане Шнайдер-Пецингър: Още не сме в търговска война, но наказателни тарифи върху алуминия и стоманата може да се считат като първия изстрел

| обновено на 02.06.18 в 10:21
Маркус Байрер

Американските стоки ще поскъпнат на европейския пазар, ако Брюксел спази намеренията си и отговори с контрамерки на американските наказателни тарифи върху алуминия и стоманата. Това заяви генералният директор на най-голямата европейска бизнес организация „Бизнес Юръп" Маркус Байрер в интервю за предаването „Събота 150“.

„Благодарение на тези мита или наказателни тарифи някои вносни продукти от САЩ ще станат по-малко конкуренти на пазара. Тогава те ще бъдат изместени или от европейски продукти, или от продукти, внесени от другаде. Това са нормални промени, които настъпват при нарушаване на търговските потоци“, каза той.

Европейският съюз е предоставил списък с американски стоки, върху които може да бъдат наложени мита като контрамярка срещу американските тарифи. Влезлите на 1 юни US мита предвиждат вносът на стомана да се облага с 25%, а на алуминий - с 10%.

Но не икономическият ефект е най-тревожният, смята Байрер.

„Търговията със стомана и алуминий между САЩ и ЕС е сравнително малка. Това би било около 1% от нашия износ към САЩ. Все още обаче не е ясно какви мерки ще последват и как това ще промени глобалните търговски вериги. В крайна сметка това ще се отрази върху потребителските цени и то в сфери, в които към момента не можем да си представим“, каза той.

Според Байрер ЕС трябва да наложи еквивалентни мерки - т.е. върху алуминия и стоманата. Възможно е обаче в европейските мита за американските продукти да се включат и моторите „Харли Дейвидсън“, например. Контрамерките са насочени към ключови за подкрепата на Тръмп щати, но това може да означава, че американският портокалов сок, фъстъчено масло и уиски ще поскъпнат на европейския пазар, а вина за това ще има решението за митата, взето във Вашингтон.

Според Байрер обаче евентуално налагане на мита и върху европейските автомобили и автомобилни части ще промени изцяло играта, а тогава ударът ще е в сърцето на Европа, а именно - Германия.

„Има сериозен процент от продукцията, която излиза от германските заводи, но също така има производства, които са разпръснати по целия континент. На второ място - да не забравяме, че това ще бъде болезнено, но не само за европейската индустрия. То ще се отрази и на американския бизнес. Това може да го видите и по острата реакция на различни бизнес организации. Европейската автомобилна индустрия, разбира се, също реагира много остро, но все пак да не забравяме, че все още не сме изправени пред този проблем. Все още тече разследването - дали автомобилите, внасяни от ЕС, Канада, Мексико, Япония и Южна Корея - т.е. основните съюзници на САЩ, могат да заплашат националната сигурност на страната“, каза той.

Кумулативният ефект върху цената на изделията от алуминий и стомана още не може да бъде изчислен, както и разместванията в пазарните им ниши, категорична е и Мариане Шнайдер-Пецингър, която изследва търговските взаимоотношения между САЩ и ЕС в Кралския институт за международни отношения „Чатъм хаус“.

„Очакванията са, че това ще доведе до поскъпване на алуминия и стоманата в САЩ. От своя страна ефектът ще се пренесе и върху изделията, изработени от тях - например върху части за автомобили или металните кутии за напитки. Търговията със стомана и алуминий е само 2% от световния обмен, което е не е чак толкова голям проблем. Сериозното притеснение идва от политическия сигнал“, каза тя.

Експертката прогнозира пред „Хоризонт“, че до една година Съединените щати ще наложат мита и върху европейските автомобили и автомобилни части.

„Много по-вероятно е решението на Тръмп да бъде да наложи мита и върху автомобилната индустрия, като вземем предвид сигналите, които дава в момента. Аз съм почти убедена, че това ще се случи, но не веднага, а до около година“, каза тя, припомняйки, че в момента тече разследване дали вносът на автомобили от ЕС и други страни е заплаха за националната сигурност на САЩ

Според Мариане Шнайдер-Пецингър все още не може да се говори за търговска война.

„Засега все още не сме в търговска война, но това може да се счита като първия изстрел. Причината е, че американската администрация започна разследване за автомобилната индустрия. Ако се стигне до налагане на мита и там, това ще има много по-сериозно отражение върху ЕС. Вносът на автомобили и автомобилни части в САЩ е десетки пъти по-голям от този на алуминий и стомана. Освен това последващите събития могат да бъдат много по-сериозни“, каза тя.

Мненията на Маркус Байрер и Мариане Шнайдер-Пецингър чуйте в звуковия файл.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна