"Имаме различна ситуация в различни области, трудно можем да го отдадем на промените като цяло в образователната система, защото за една година, дори и да ми се иска на мен, ние не можем да отчетем по-добри резултати толкова заради това, още повече, че ние сега въвеждаме новите учебни програми. За първи път през следващата година ще имаме изпит след седми клас по новите учебни програми".
Министерството на образованието планира промени в правилата за прием на първокласници в големите градове. Красимир Вълчев обясни, че има нужда от прецизиране на районите, за да има по-равномерно разпределение на децата:
"Провеждането на принципа на уседналост постигна целта си. Да, то създава известна неравнопоставеност, но в другия случай пък ще имаме другата неравнопоставеност. Хора, които са от години в района, който е прилежащ на училището, няма да могат да запишат децата си заради такива, които в последния момент са си направили адресни регистрации. Очакваме решението на Комисията за защита от дискриминация. Следващата година във всички случаи ще въведем промени, но ще запазим принципа на близост".
Тази година максималният брой точки на изпитите по български език и литература след 7 клас са достигнали само трима ученици. Оценките „отличен“ са 1559, а „слаб“ – 8166, каза за предаването „12+3“ по „Хоризонт“ заместник-министърът на образованието Таня Михайлова. Забелязва се повишаване на резултатите във втория модул на изпита по БЕЛ, в I и II модул по математика. Първият модул по български език и литература е с по-ниска успеваемост спрямо предходна година.
"Важно е да се знае, че скалата ще бъде запазена такава, каквато е била през изминалата година, защото искаме да имаме съпоставимост на резултатите. В случая говорим за съизмеримост с предходната година. Средният резултат в първите модули по български език и литература и по математика са съответно 32,60 точки по БЕЛ и 30,43 точки".
"По математика имаме намаляване на слабите оценки. Спрямо предходната година, когато са били 13 533, сега са 12 869. Оценките, които миналата година по математика са били отлично и – 3851, а сега са 6285, а максималният брой – 100 точки са постигнали 68 ученици през тази учебна година".
Резултатите на изпитите след четвърти клас са доста по-високи спрямо предходната година по предмета „Човек и общество“. Традиционно най-високи постижения има по „Човек и природа“, следван от този по български език и литература и по математика, обясни Михайлова.
"Всъщност проблемът по математика, който колегите са забелязали, анализирайки резултатите, е свързан с геометричната задача. Тук говорим за едно пространствено виждане на малките ученици, което все още не е толкова развито".
Репортажа на Александра Михайлова и интервюто на Даниела Якова с Таня Михайлова можете да чуете от звуковия файл.