265 сигнала за корупция от граждани са получили 19 институции през 2016 г. Това каза в предаването "12+3" Биляна Гяурова, директор на Българския институт за правни инициативи.
Екип от експерти в различни сфери разгледа темата за борбата с корупцията през гражданската активност при подаване на сигнали за корупция. Проучването, което е за 2016 г., се базира на данни от 19 институции.
„Единствено от НАП не получихме отговор – за там не знам дали изобщо са получавали сигнали. 6 от тези 18 институции изобщо не са получавали сигнали, свързани с корупция. Това са БНБ, Комисията за защита на конкуренцията, Комисията за защита от дискриминацията, Комисията по досиетата, Комисията за регулиране на съобщенията и Агенцията за обществени поръчки. Най-голям брой сигнали е получила Дирекцията за противодействие на корупцията в ДАНС. Към този момент тази дирекция вече не съществува, тя се вля в новата мегаструктура. Там са получени 137 сигнала. 100 от всички сигнали са подадени по електронен път. Гражданите предпочитат да изпращат сигналите на хартия“, коментира Гяурова.
Според нея трябва да има реципрочност, когато се подават сигналите, т.е. човекът, който е подал сигнала, да знае кой ще обработи този сигнал и какво ще следва. Тя подчерта, че не може всички институции да бъдат обединени под една шапка, а и корупционните сигнали могат да са от най-различно естество. Гяурова обаче посочи какво може да се направи в тази посока:
„Трябва да се предоставят по-висококачествени и леснодостъпни електронни услуги на гражданите и бизнеса. Една от нашите препоръки е да има унифициране на институционалните сайтове по отношение на това къде да поставят информацията за сигнализиране за корупционна практика, как да бъде обработван сигнала, как да се предостави обратна информация, да е защитена връзката. Конкретна препоръка имаме в това отношение и към новата мегаструктура, защото там към момента на сайта им не съществува възможност за електронно подаване на сигнал. КПКОНПИ може би наистина трябва да се постарае по-сериозно върху своя институционален сайт, който да бъде приканващ и информиращ, достатъчно сигурен и достатъчно отговорно направен. /…/ Трябва да има процедурна справедливост, за да може хората да усещат доверие в тази институция и да знаят, че когато подадат сигнал, той няма да потъне и комисията няма да е като една черна дупка, а ще има един постоянен контакт и комуникационен канал с гражданите“.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.