Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

На какви изисквания трябва да отговарят хижите и чия да е отговорността за поддръжката им

Хижа "Козя стена"
Снимка: Wikipedia

От Българския туристически съюз настояват за отпускане на средства от държавния бюджет за ремонт на хижите и за категоризация. Тя се актуализира на всеки 5 години след доклад от комисия към Министерството на туризма и е задължителна, за да бъдат настанени туристи в хижите

Мирослав Дачев – експерт по „Връзки с обществеността“ към Българския туристически съюз, обясни, че тричленна комисия предлага еделвайси по подобие на звездите в хотелите. Те могат да бъдат до три:

"Хижата трябва да има предоставено помещение за хранене на туристите. Туристът трябва да има възможност да си приготвя сам храната. Това не изключва, че хижата също може да предоставя храна. Хижата трябва да има и сушилно помещение, защото в дъждовния период хората влизат в хижата мокри…

Един еделвайс се предлага, когато имаме минималните изисквания – етажна баня, етажна тоалетна, кухненски бокс без сервитьорско сервиране, на самообслужване. Два еделвайса допускат да има и сервитьорско обслужване, индивидуални помещения с баня и тоалетна. При три еделвайса имаме вече и апартаменти, чувствително по-добри условия на приемане".

Относно проблема с ползването на хижа „Вихрен“ от НСА, Дачев, коментира, че се водят преговори те да ползват сгради в Мальовица:

„Сега сме в разговори с Академията да наситим и да ползват заедно нашия знаков учебен център "Мальовица". Той е голям, със зали и с всичките му удобства. Там са преминавали голяма част от туристическите деятели в България“.

Орлин Чачановски – председател на Асоциацията на планинските водачи в България, е категоричен:

"Нямаме в България професия „хижар“. Официално няма такава професия, а един хижар трябва да бъде и добър домакин, и добър хотелиер, и добър спасител, и добър водач, трябва да бъде т.нар. "хаусмайстер", за да може да си поддържа съоръжението, тъй като там няма фирми, които да отидат да го обслужват. Преди всичко, това е човек, който работи с хора".

Преди промените БТС е стопанисвал над 440 обекта – хижи, заслони, туристически домове, хотели, туристически спални. Голяма част от тях са продадени, а други се дават под наем, сподели Чачановски. Сега има и хижи за пример, но и много такива, които по-скоро се използват като „зле поддържани хотели“.

„Явно там търговският елемент взима връх, а в планината не бива да е така“.

Поддържането на една хижа е много трудно. Често тя е на територия, която не е собственост на стопанина на хижата, а обикновено е държавна или към горския фонд, обясни Чачановски.

“Обикновено в миналото повечето хижи са строени с доброволен труд от ентусиасти, но се стопанисва от други. Възникват и редица проблеми, свързани с водоснабдяването, електроснабдяването, канализацията…

Начинът, по който се категоризират хижите, не е оптималният. Те се категоризират според това дали има в стаята бани, тоалетни – принцип, на който се категоризират хотелите. Една хижа трябва да се категоризира на принципа на това дали до нея има път, колко часа се ходи, за да се стигне пеша, има ли централно електроснабдяване, вода, пречиствателни съоръжения...“.

Назрява времето за сериозна дискусия, която касае собствеността на хилядите, стопанисването им, категоризацията, смята Чачановски.

Интервютата на Радостина Билярска с Мирослав Дачев и на Кети Тренчева с Орлин Чачановски можете да чуете от звуковия файл.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна