Кърджали е в средата на Източните Родопи, но въпреки това е едно от големите български пристанища. Родопският град е притежавал истински флот от 5 пътнически кораба, един стражеви катер и няколко големи моторни лодки за редовен превоз на пътници. Заради флота в планината дори е бил приет специален закон. Сега в сърцето на Родопите се намират две от емблемите на българското корабостроене. Първият построен у нас метален кораб и първият български пътнически кораб. В Кърджали е регистрирано и единственото в света корабокрушение на сушата.
Историята за създаването на родопския флот започва със строителството на трите големи язовира от каскада Арда – „Кърджали“, „Студен кладенец“ и „Ивайловград“. При запълването им с вода десетки села остават без път към другите населени места. Тогава държавното и партийно ръководство взима решение за създаването на редовни пътнически превози по вода и към Родопите са насочени първите строени у нас метални кораби „Галата“ и „Евксиноград“.
Капитан Димитър Тонев, бивш началник на отдел „Воден транспорт и комуникации“ към Окръжния народен съвет в Кърджали, разказва:
„Водният транспорт се осъществяваше от два много остарели кораба. За първия кораб се носи митът, че е бил яхта на цар Борис III, което не е вярно, защото самият аз съм чел от исторически източници, че той се е изказал много негативно за българското корабостроене, че това не е работа на България да строи кораби и че тази черупка още при пускането във вода щяла да се обърне“.
Средата на 70-те години на миналия век се решава Родопският флот да бъде подсилен с по-модерни съдове и изборът са два нови водометни кораба „Заря“, произведени в Съветския съюз.
Годишно корабите превозват над 300 хиляди пътници. В Кърджали е създадена и школа за обучение на екипажите. В нея са завършили над 30 професионални капитани и над 500 любители с право да управляват съдове. В края на 70-те години на сцената се появява и корабът „Емона“. Мирослав Шопов, яхтсмен от Кърджали и корабособственик, разказва:
„Това е първият български пасажерски кораб. Поръчан е от цар Борис III, след което правят и кораб „Калиакра“. През 1946 година ги пускат на вода“. Катастрофирането на „Емона“ е и единственото досега корабокрушение на суша, отбелязано в книгата „Гинес“. Днес „Емона“ е ресторант, закотвен на брега на язовир „Кърджали“, и вече не прави курсове в язовира.
Първият метален български кораб „Галата“ сега стои изоставен на брега на язовир „Студен кладенец“.
Сега пътническите яхти са заменени с луксозни яхти и корабчета за разходки. Курсовете за обучение на капитани продължават, а от няколко години в града има и корабостроителница за малки плавателни съдове.
Повече за пристанището на Кърджали чуйте в звуковия файл.