Днес учредяват Конфедерация на автобусните превозвачи. Тя ще предложи конкретни мерки за борба със сивия сектор и подобряване на безопасността на пътя. В предаването „Преди всички“ един от учредителите е Петър Захариев, който е превозвач от Северозападна България, обясни:
„Днес ще учредим конфедерацията след дълги разговори, лутания и премеждия. Тя е доброволен съюз, на принципа на доброволното сдружаване на браншовите организации, чиито членове са превозвачи като физически и юридически лица, т.е. ще обхване всички автобусни превозвачи в страната. Целта на тази организация е да се обединят всички на национално и на местно равнище пред съответните органи и да бъдат защитени интересите както на най-малките, така и на най-големите. Големите превозвачи успяват да защитят своите интереси, но малките са беззащитни, нямат и финансов потенциал да защитят интересите си. Чрез тази организация те ще бъдат представени и защитени на всички нива. В тази конфедерация всички ще имат еднакъв глас, ще бъде чут гласът и на най-малките“.
Липсата на кадри, нерегламентираните превози, републиканската транспортна схема, екотаксите са тежките проблеми пред бранша, посочи Захариев и добави, че в някои отдалечени и по-малки населени места те ще доведат до фалити на малки превозвачи.
„Всички тези такси и допълнителни разходи ще се отразят на цената на билета, което означава поскъпване. И нововъведенията за коланите в автобуси и видеонаблюдателите ще се отразят много сериозно. Това са общо 50-55 млн. лв. излишни разходи на този етап за т.нар. стари автобуси“.
Автобусните превозвачи не очакват финансова подкрепа от държавата след приемането на тези промени в закона.
80 на сто от фирмите, които извършват случаен превоз, не са регистрирани по ДДС, предупредиха от новоучредената Конфедерация на автобусните превозвачи. До месец тя ще представи предложения за нормативни промени, насочени към борбата със сивата икономика в транспорта.
Огромна част от случайния превоз работи по свои правила, коментира Ивайло Константинов. По думите му, фирми, чийто служители само като възнаграждение надхвърлят прага на регистрация по ДДС не са регистрирани по ДДС. Петър Захариев посочи схемата.
"Нашите контролни органи, било то КАТ, било ДАИ или данъчни, контролират дадения едноличен търговец. Той съставя фирма и отговаря на всички законови изисквания. Той не превишава въпросните 50 хиляди лева да се регистрира по ДДС, но той е регистрирал друга фирма на жена си, на баба си, с която фирма купува гориво, прибира си ДДС-то, зарежда си автобусите си на едноличен търговец и така заобикаля закона".
Всички фирми, които извършват обществен превоз на пътници трябва да се регистрират по ДДС, като мярка срещу сивата икономика, заяви Магладена Милтенова, председател на конфедерацията. Автобусите, с които се извършва обществен превоз на пътници да се регистрират на фирми, а не на физически лица, ще предложат също от организацията.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.