Репортаж на Кремена Данева и интервю на Таня Величкова с Асен Асенов
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Световноизвестният гръцки хореограф Димитрис Папайоану гостува на пловдивска сцена със спектакъла „Великият укротител“ - част от програмата на фестивала за съвременен танц и пърформанс ONE DANCE WEEK. Фестивалът се организира от Фондация „ЕДНО за Култура и Изкуства“ и се провежда в рамките на програмата на „Пловдив - Европейска столица на културата".
Заради огромния интерес на публиката към „Великият укротител“ са предвидени три представления - тази вечер и в следващите два дни. Спектакълът идва у нас преди британската, американската и австралийската си премиера.
Димитрис Папайоану e най-успешният и значим артист в областта на съвременните изпълнителски изкуства в новата история на Балканите. Той е роден в Атина през 1964 година. Завършва Училището за изящни изкуства. Първоначално работи като илюстратор и автор на комикси, преди да достигне върховете на изпълнителските изкуства като режисьор, танцьор, сценограф, дизайнер на костюми, грим и осветление. Името му се свързва с впечатляващите церемонии на Олимпийските игри в Атина през 2004 година и Европейските игри в Баку през 2015-а.
Тази вечер, веднага след представлението в Дома на културата “Борис Христов”, Димитрис Папайоану ще бъде удостоен с най-високото отличие на Министерството на културата "Златен век" - печат на цар Симеон Велики. Почетният знак ще му бъде връчен от министъра на културата Боил Банов.
В предаването "Преди всички" Асен Асенов от Фондация "ЕДНО за Култура и Изкуства" разказа, че следят работата на Папайоану от години, а сега в контекста на инициативата Пловдив Европейска столица на културата 2019 е събитие и шанс българската публика да види този спектакъл, преди той да се играе на много други места по света.
В София няма нито един театър, който целогодишно да показва съвременни изпълнителски изкуства и нито едно място, което да показва такива от други места, подчерта Асен Асенов, според когото "продължаваме да сме капсулирани, защото единственото, което може да се види в нашите театри, са продукциите на техните собствени трупи".
"Тъжната истина е, че системата от културни институции в България не е помръдвана от времето на социализма. Това са 54 държавни театри и опери, които произвеждат и създават единствено и само класически драматичен театър и класическа опера, а те всъщност поглъщат 65 процента от националния ни бюджет за култура. Как да има друго? А виждате, че гладът е огромен, интересът е огромен. Просто толкова не стига нищо до тук, толкова нищо не се случва, че когато дойде нещо, което е истински забележително, хората пътуват - идват от Варна, от Бургас, от София, от Македония, от Литва има публика за спектакъла довечера. Толкова малко ни трябва, за да можем да поставим България на световната карта."