Духът на средновековната инквизиция е в предложената наредба от КФН за „бонус – малус“ системата, заяви в предаването „Хоризонт до обед“ Алекси Стратиев – бивш началник на КАТ.
„Подкрепям винаги една такава система „бонус – малус“, която дава бонус на добрите водачи и малус на лошите водачи. Конкретно към публикуваната методология или наредба на сайта на Комисията за финансов надзор – най-общо казано, в нея е духът на средновековната инквизиция“, коментира експертът по пътна безопасност и даде пример:
„При кражба на автомобил ти се налага малус. По пътя на тази логика нека да се включат всички престъпления от Наказателния кодекс – за грабеж, за убийство и т.н. Това не е свързано категорично с безопасността на движението. Да, укоримо е, но не по този начин. Второ – защо се освобождават държавните и общински автомобили от „бонус – малус“ – няма логика в това. Другото е, че много от нещата се припокриват с наредбата за контролните точки. В системата бонусите са безкрайно смешно малки, докато малусите са безкрайно големи“.
Стратиев е категоричен, че трябва да има широка дискусия по проекта. Според него не трябва рязко да се вкарват в обществения живот такива изисквания към тази система.
Явор Иванов от платформата „Кар стори“ приветства идеята за системата „бонус – малус“. Според него обаче „нещата отново се побългаряват“. Той попита: „Защо като изряден шофьор трябва да нося тежестта на предишния собственик на МПС? Губи се логиката. Абсурдно е вината да е на колата. Вината трябва да е насочена към водача“.
Има обаче лобита, които са по-силни от разума, каза още Иванов и уточни: „В България има регистрирани около 4 млн. МПС-та и сигурно около 1 млн. водачи. Много по-лесно е да се събира премия от 4 млн. автомобила, отколкото от 1 млн. водачи“.
Още по темата чуйте в звуковия файл.