Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Столична детска градина създава среда за деца със специални потребности

Децата със специални потребности се вписват добре в образователни практики по системата "Монтесори".
Снимка: Диана Манова

В 79-та детска градина "Слънчице" в София осигуряват подкрепа за деца със специални образователни потребности. Създава се образователна среда, в която те да се чувстват добре и да имат равни възможности за развитие и обучение.

Детската градина участва в международен проект за приобщаващо образование, обхващащ две детски градини - в България и Литва и три училища - от Португалия, Полша и Италия. Проектът е озаглавен "Заедно в училище и заедно в живота". Първата среща на преподавателите, участващи в проекта, ще бъде в България, като освен презентации и лекции, учителите ще обсъдят конкретни казуси от ежедневната си работа.

Приобщаващото образование, за разлика от интегриращото и включващото, включва и деца, които са в риск, деца от малцинствените групи, както и деца с изпреварващо развитие, поясни в предаването "Хоризонт до обед" заместник-директорката Пенка Аминкова, която е и и ресурсен учител:

"Това е идеята на приобщаващото образование. Ако имаме например едно дете, което е в риск, тоест има проблем в семейството, който застрашава и физическото развитие на детето или дори неговото здраве, живот. Освен това, една нестабилна семейна среда се отразява и върху психиката на детето, върху неговото социално приобщаване. Отразява се и върху чисто когнитивното му развитие. Същото е и за децата, които не владеят български език в достатъчна степен, защото рискуваме същото - социална изолация, емоционален дискомфорт и също така забавяне на познавателното развитие на детето."

Децата, които имат изпреварващо развитие, проявяват своите умения още в детската градина и те трябва да бъдат подкрепени, за да не се демотивират и изолират, смята Пенка Аминкова: 

"Има си и моменти, в които може би детето ще помисли, че е прекалено различно и може съвсем да се отдръпне. Има и друга опасност. Ако това дете не бъде подкрепено, за да се развива според своите заложби и на него му е скучно, но в същото време материалът започва в един момент да се усложнява, но то се е дистанцирало, много е възможно да се получи и обратният ефект - изведнъж да се окаже, че на него му става прекалено трудно." 

С деца с изпреварващо развитие трябва да се работи, като им се създава интересна среда, която да продължава да подпомага развитието им, подчерта Аминкова.

В 79-та детска градина в София разполагат със зала по програмата "Монтесори", която е приспособена точно за работа с деца със специални образователни потребности.



Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна