През последните години много знаменити певци идват от Латвия. Ще припомня само няколко от тях: Елина Гаранча, Александър Антоненко, Людмила Монастирска, Марина Ребека… Този сезон е юбилеен за Латвийската опера - тя чества 100-годишнината от своето създаване. Това, заедно с факта, че много харесвам операта „Летящият Холандец”, бяха причините да избера този спектакъл от сайта на OperaVision.
Спектакълът на операта „Летящият Холандец“ беше на много добро професионално ниво! На пулта бе главният диригент на операта Мартинс Озолинс, който даде много живот на вагнеровата творба. Много детайлно бяха изработени партиите на всички участници в спектакъла - солисти, хор и оркестър. Режисурата на Виестур Кайриш беше доста странна, но в рамките на търпимото. Сценичният кръг бе разделен на две каюти /в първото и в третото действие/, които ни бяха показвани според последователността на действието, а в тях на столове седяха и спяха моряците от двата кораба. Те бяха облечени с еднакви сини униформи, само че моряците от кораба фантом имаха сини кръгове около очите. Във второто действие, пак наредени по дължината на сцената, бяха жените, също облечени в синьо, само че не предяха, а си навиваха часовниците /поне така изглеждаше/. Всичко беше в синьо, само Ерик беше в ловджийски дрехи и носеше препарирана патица през цялата време. Е, имаше и още изненади - в третото действие всички жени бяха бременни, но финалът беше сполучлив - на тъмен фон изчезваха двамата герои. Може би във всичко това има някаква заложена идея на режисьора, но обяснителните бележки към видеото на операта бяха посветени на Вагнер и как е познавал латвийския език, защото две години е бил капелмайстор в Рига...
Но да се върна към музиката! Хареса ми оркестъра - стабилен, с много добра група медни инструменти. В тази опера хорът има твърде много пеене, женският хор беше на висота, мъжкият имаше малки проблеми, вероятно се дължат на младостта на част от тенорите, които имаха затруднения във високия регистър. Солистите също бяха на висота, явно добре познаваха творчеството на Вагнер. В това се убедих и като прочетох биографиите им. Изпълнителят на Холандеца е известен вагнеров бас баритон, пял на всички големи оперни сцени и фестивали по света. В репертоара на латвиеца Егилс Силинс има 70 оперни партии. Ангажиментите му за този сезон ще ви дадат представа за неговата кариера - в „Ковънт Гардън” ще пее в „Жена без сянка”, в Билбао – във “Фиделио“, ще изпълнява ролите на Вотан и краля от „Лоенгрин“ на Байройтския фестивал, както и при гостуването на трупата в Абу Даби и в Сеул арт център, ще бъде Амфортас от „Парсифал“ в Хамбург и Холандеца в Рига. Много убедителна в партията на Сента бе литовката Вида Микенвисиуте . Нейната кариера започва преди 13 години с лиричен сопранов репертоар, за да стигне днес до Сента, Зиглинде, Хризотемис, Елизабет от „Танхойзер“ този сезон в Рига, Висбаден, Касел, Хамбург, Берлинската опера. Развива и широка концертна дейност.
Прекрасен басов глас притежава естонецът Аин Ангер, който изпълни много артистично партията на Даланд. Млад е още - дебютът му е през 2004 година във Виена, където е постоянен член на трупата, но в репертоара му днес влизат Филип Втори, Досифей, Захария, Фиеско, Борис Годунов, Пимен. Този сезон му престоят изяви в „Ковънт Гардън”, в театро Реал Мадрид и във Виена като Хундинг от „Реинско злато“, Гремин, Крал Рене, Командора от „Дон Жуан“, развива и голяма концертна дейност. И нещо любопитно: в ролята на Ерик се изяви американският тенор Корти Уелч. Започнал кариерата си като лиричен тенор в Хамбург, Есен, Лисабон, Модена и Ферара, от 2003 е член на Немската опера на Рейн в Дюселдорф – Дюисбург. Там започва и кариерата му на вагнеров тенор със Зигмунд, Ерик, а този сезон ще пее и в „Танхойзер“. Има и концертни изяви.
Въобще, приятно е да чуеш и видиш такъв спектакъл като „Летящият Холандец“ на Латвийската национална опера!
Записът ще бъде наличен в сайта на OperaVision тук до 27 март 2019.