Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Повдигнаха обвинения срещу шестима от АПИ за смъртта на жена в тунел "Ечемишка"

| обновено на 13.12.18 в 19:02
Тунел "Ечемишка"
Снимка: БГНЕС

Шестима души, сред които и двама бивши изпълнителни директори на Агенция "Пътна инфраструктура", са обвинени за инцидента в тунела "Ечемишка", при който на 5-и февруари миналата година конструкция от осветително тяло уби на място една жена.

Прокуратурата обяви, че разследването срещу тях е почти на финала си и е напълно възможно в началото на следващата година случаят да стигне и до съда.

Говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова коментира, че  не й е известно досега да е  била търсена наказателна отговорност на длъжностни лица, които по закон имат задължението и отговорността да предприемат действия за безопасност на пътищата и пътните съоръжения:

"Имаме иницииране в различните години и на здание към различни търговски дружества - в какво състояние се намират пътните съоръжения. Получавани са били становища, които са изключително подробни и  аргументирани, както и различни одити - и нищо. Документи и доклади, които са в изключително голям обем, бяхме изискали и установихме, че не АПИ е просто наблюдател, тя е орган, който е получавал точна, коректна, истинска информация, и който е бездействал много, много години. Не може да се твърди от длъжностни лица, че те няма как да предвидят такова едно събитие тогава, когато и законът, и длъжностните им задължения изискват при получаване на подобна информация конкретни действия. След този инцидент, само за две седмици цялата система, осветителна, се смени. Защо не е било направено, а се наложи да се стигне дотам, че жена да загине на пътя без да има каквато и да е вина нито тя, нито шофьорът на автомобила, в който се движи. Такава опасност е била налице много отдавна, но нито едно длъжностно лице в тази агенция "Пътна инфраструктура" не е извършило, каквото и да е действие", разследването е установило, че от построяването си през 1984 година тунел "Ечемишка" не е бил ремонтиран нито веднъж.

Дончо Атанасов, който в момента е член на Управителния съвет на АПИ, и Лазар Лазаров, който е подсъдим по друго дело, са бившите шефове на Пътната агенция с обвинения. Бивш член на УС е третата обвиняема, това е Илияна Захариева. Освен тримата има още трима служители на Агенцията, които са имали преки задължения към поддръжката и сигурността на тунелите.

Прокуратурата ги обвинява в причиняване на смърт по непредпазливост при независимо съпричинителство – една правна конструкция, която, както коментира говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова, се ползва за първи път при разследване на случаи за колективна отговорност или в случаят безотговорност.

Защото, въпреки многократни сигнали от дружеството "Автомагистрали", че тунел "Ечемишка" е в окаяно състояние, въпреки че ЗЗ години не е било ремонтирано нито веднъж, а само веднъж е било измито или леко боядисано, въпреки доклад през 2016 година, поръчан от самата Пътна агенция, че "Ечемишка" е в аварийно състояние, не са били предприети абсолютно никакви действия, а това е довело до смъртта на 64-годишната Елена Михайлова.

Разследването е установило, че на стоманената конструкция за окачване на осветителните тела, монтирана през 1984 г., до деня на инцидента е правен оглед шест пъти и при всеки от тях са давани препоръки за подновяване на антикорозионната защита. Мерки обаче не са били предприети. От прокуратурата информират и че още през 2010 г. падналата конструкция е станала потенциално опасна за експлоатация, а от 2015-а се е намирала в аварийно състояние.

Другите обвинени във връзка с инцидента през февруари 2017 г. са И. Захариева, в качеството ѝ на член на Управителния съвет на АПИ и служител по транспорта, Г. Златев – директор на дирекция „Поддържане на пътната инфраструктура“ в АПИ и служител по транспорта; Н. Сачанска – началник отдел „Основен ремонт и поддържане“ в дирекция „Поддържане на пътната инфраструктура“ в АПИ и служител по транспорта, и Г. Фучеджиев – старши експерт в отдел „Основен ремонт“ на дирекция „Поддържане на пътната инфраструктура“ в АПИ и служител по транспорта.

Според заключението на вещите лица основната причина за станалата авария на надлъжните стоманени греди, носещи осветителните тела, е липсата на нормална експлоатационна поддръжка на конструкцията и оставянето ѝ без антикорозионна защита повече от 20 години, се посочва в днешното съобщение на прокуратурата.

Говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова не изключи тази формула, приложена при разследването на този казус, да се използва и в други случаи, когато се търси отговорност на повече институции, като конкретно потвърди, че е възможно това да се случи при разследването на трагедията край Своге, където загинаха много хора.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!