В случай че Съединените щати увеличат тарифите за вноса на автомобили от всички останали държави, с изключение на Мексико и Канада, въздействието върху еврозоната и върху глобалната икономика като цяло ще бъде минимално, съобщи Европейската централна банка в своя редовен ежемесечен икономически доклад, публикуван в сряда.
ЕЦБ смята, че търговските партньори на САЩ ще въведат реципрочни мерки върху вноса на американски стоки (ако бъдат наложени американски мита върху вноса на автомобили), които би могло да имат отрицателно въздействие както върху водещата световна икономика, така и върху икономиките на близки търговски партньори на САЩ като Япония и Южна Корея.
Банката също така отбелязва, че въведените през миналата година митнически тарифи са оказали само скромно негативно влияние върху глобалната и върху икономката на еврозоната. ЕЦБ обаче предупреди, че всяко по-нататъшно ескалиране на търговските напрежения в световен мащаб може да има по-голямо отрицателно въздействие върху глобалната икономика.
Според ЕЦБ икономиката на САЩ може да бъде засегната много по-сериозно, отколкото икономиките на Китай или на еврозоната при нова ескалация на напрежението в международната търговия.
Резултатите от този анализ на централната банка изглеждат доста изненадващи, тъй като досегашната протекционистка политика, водена от Вашингтон, изглежда засегна доста повече Китай и еврозоната, отколкото икономиката на САЩ.
ЕЦБ се оценява, че брутният вътрешен продукт на САЩ може да спадне с повече от 2% през първата година при евентуално засилване на търговската война. В същото време се очаква икономиката на еврозоната да се свие с около 0,1%, докато китайската икономика ще продължи да нараства.
Симулационният модел на ЕЦБ оценява сценарий, при който САЩ ще увеличат с 10% тарифните и нетарифните бариери върху вноса от всички търговски партньори, като засегнатите държави отвърнат с аналогични мерки.
Очаква се президентът на САЩ Доналд Тръмп да реши през следващия месец дали да увеличи митата до 25% за чуждестранни автомобили и авточасти, след като през февруари получи подобна препоръка от Министерството на търговията.
Мита от 25% биха увеличи добавената стойност на вътрешния автомобилен сектор с 12%, тъй като потребителите в САЩ ще преминава към превозни средства, произведени в Северна Америка, прогнозира ЕЦБ.
В същото време автомобилните сектори в Япония и еврозоната ще понесат загуби съответно с около 10% и 4% по отношение на добавената стойност, се посочва в доклада на ЕЦБ. Канада и Мексико, които няма да бъдат предмет на подобни тарифи, биха се облагодетелствали като част от американската производствена автомобилна верига.