През юни бизнес активността в китайския сектор на услугите се забави до четиримесечно дъно, докато общата активност в частния сектор на страната се сви до 8-месечно дъно, показват резултати от частно проучване на агенциите Caixin и Markit, които са нов знак, че търговският конфликт между САЩ и Китай влияе негативно не само върху промишлената, но и върху ключовата за икономиката сфера на услугите.
Индексът PMI, измерващ активността в сектора на услугите, се понижи силно до 52,0 пункта от 52,7 пункта през май, достигайки най-ниско ниво от февруари.
Частното проучване се различава от аналогичния официален индикатор за бизнес активността в непроизводствения сектор, публикуван през уикенда от Националното статистическо бюро на Китай, който отчете слабо понижение през юни до 54,2 пункта от 54,3 пункта през месец май.
Отслабващата експанзия в сферата на услугите, която по принцип формира повече от половината от икономиката на Китай, води до понижение през юни и на общия PMI индекс на агенциите Caixin и Markit (включващ промишления и сектора на услугите) от 51,5 пункта през май до 8-месечно дъно от 50,6 пункта през юни.
"Като цяло китайската икономика е подложена на по-голям натиск през юни. Конфликтът между Китай и САЩ повлия доста сериозно на бизнес доверието", заяви Чжъншън Чжун, икономист в анализаторската компания CEBM Group след оповестяване на резултатите от последното проучване на Caixin и Markit.
Той допълни, че влиянието на търговския конфликт върху износа на Китай не е напълно отразено в краткосрочен план, но той не е оптимист по отношение на дългосрочната ситуация.