Цялостна реставрация и консервация на живописното платно и предметния план в зала Панорама „Трети щурм на Плевен 11-12 септември 1877 г.” се прави за първи път след откриването през 1977 година.
Ангажирани са два екипа специалисти с активното съдействие на Сдружение „Асоциация на реставраторите в България”. Ръководители на екипите са доц. Иван Ванев и доц. Стефан Белишки.
Средствата за реставрационните дейности са предоставени от Национална кампания на търговска верига у нас, под мотото „Ние обичаме България“.
Плевенската панорама е един от най-посещаваните национални музеи у нас. Открита е преди 42 години по повод 100-годишнината от Освобождението на града.
Живописното платно с размер 115 на 15 метра е изрисувано от десет руски и двама български художници с ръководител на художествения колектив Николай Василиевич Овечкин, народен художник на Руската Федерация от Московското студио за батална живопис „М. Б. Греков”. Платното е специално изпълнено за Плевенската панорама.
Платното е проектирано и изтъкано в текстилен комбинат близо до Москва специално за Панорамна зала. "Платното е от лен. Платното е цяло, само с един шев. Спуснато е отгоре и е монтирано тук, на място и шевът е правен тук, на място, в самата зала", разказва пред "Хоризонт" директорът на обекта Емилия Зорнишка.
Текстилната основа на живописното платно е в добро състояние, на места обаче има следи от стичания на атмосферни води заради отводняването на покрива, които са засегнали лака и живописния слой.
"Там са и най-засегнатите участъци. Там до голяма степен освен замърсявания и наслоявания има и загуба на връзката между грунда и платното, има разрушаване на грунда. Не всички дефекти от това увреждане се виждат, защото те са в горния край - доста далеч от зрителната площадка", коментира председателят на Асоциацията на реставраторите доц. Иван Ванев.
Достъпът до платното е сложен и реставраторите ще използват техниката отпреди 40 години, за да могат да работят пълноценно.
"През последните години сме свидетели на едно много хаотично произвеждане на туристически атракции, които са много разочароващи. Всъщност в България имаме обект, който вече е на 40 години и е изпълнен много качествено, от професионалисти. Слава Богу е в много добро състояние все още", подчерта доц. Ванев.
Върху предметния план, разположен между зрителната площадка и платното, ще бъде проведена профилактика. "Процесът е сложен, тъй като има много различни материали, има униформи, има оръжия. Предметният план е изпълнен върху дървена конструкция, с бетон, който е оцветен. Има растителност, клони. Много са се постарали художниците, когато са правели музея. Той също не е почистван цялостно и в момента се възвръща автентичния му колорит", уточнява реставраторът и споделя личното си мнение, че "трудно може да се изпълни такова нещо в наши дни".
Доц. Ванев отбелязва още колко е важно, че във време "на всякакви дигитални технологии и добавена реалност едно художествено произведение, изпълнено по традиционен начин, е все още актуално и изключително въздействащо".
Още информация по темата ще откриете в звуковия файл.