40 на сто от хората през изминалата година са изхвърляли закупени, но неупотребени стоки, включително храна, с която са се били презаредили, показват още данните на този етап.
„Получи се една много популярна анкета. Събрахме до този момент, без почти никакъв бюджет, отговорите на 1350 души, което е повече, отколкото едно дежурно маркетингово изследване прави“, поясни Димитър Събев пред „Хоризонт“.
Домовете ни са пълни със стара и ненужна техника
Анкетата показва още, че над 2/3 от участниците имат в дома си стари компютри, стари счупени мобилни устройства – ресурси, които стоят захвърлени в домовете ни, подчерта Димитър Събев.
„Които ресурси – има в тях злато, други скъпоценни метали, които чисто и просто могат да се рециклират. Когато маркетингът ни кара да купуваме все повече и повече неща, а икономическата система не гарантира преработката на тези неща, всъщност губи природата.“
Всеки втори търси за ваканцията си места без много туристи, показва още проучването на Димитър Събев.
„Маркетингът е „свикнал“ да ни продава възможно най-много – този вид маркетинг, в който живеем. Те искат да познаят, да проучат потребителя, така че да могат да му изсипят колкото се може от своите продукти, от своите услуги, да даде колкото се може по-голяма част от своите пари, да задлъжнее, да поеме кредит и по такъв начин те ще са изпълнили своите маркетингови цели за растеж“, коментира Събев в предаването „Преди всички“.
Голяма част от хората произвеждат и консервират храни
В анкетата има запитване дали сам произвеждаш продукти в домашно стопанство, какъв източник на заем предпочиташ – банка или приятели и роднини. Оказва се, че 44 на сто произвеждат храни и консерви собственоръчно, а 65% търсят финансова помощ от приятели и роднини. Събев отбеляза, че вероятно процентът на произвеждащи сами храна е по-голям, защото анкетата е фокусирана повече сред жители на големия град.
„Българинът като цяло не обича да живее на кредит. Това се потвърди много ясно – че кредитният ентусиазъм не е като у американеца. „Под 6% от респондентите са казали, че са теглили кредит, за да направят подарък, под 15% пазаруват активно в деня, известен като „черен петък“. Тоест, българите не са някакви родени консуматори, които искат да трупат и да трупат неща.“
Според Събев българският потребител се намира в онази точка, към която осъзнатите потребители в развитите общества се стремят, където „хората, гражданите се мъчат да излязат от тази клетка – купувай повече, за да си по-щастлив.“
„България и българите имат едно предимство спрямо модерния западен консуматор, тъй като той се връща в момента там, където е българинът“, коментира в заключение Димитър Събев.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.