Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Изследване на журналиста Димитър Събев съвместно с УНСС:

Хората с ниски доходи купуват повече на промоция

Младите и хората от малките градове по-често посягат към лотарията

Снимка: БГНЕС
40% от хората през изминалата година са изхвърляли закупени, но неизползвани стоки, включително храна, с която са се презаредили. Това показва изследване на журналиста Димитър Събев съвместно с Университета за национално и световно стопанство, където той прави докторантура. 

Две трети от българите купуват храни, които не консумират и след това ги изхвърлят, показва проучването. "Интензивността, с която маркетингът ни убеждава да купуваме продукти, е равна на интензивността на изхвърлянето накрая. Има силна статистическа зависимост между двата индекса", отбеляза Димитър Събев.

Хората с най-ниски доходи са най-уязвими за неблагоприятни маркентингови въздействия, подчерта Събев.

"Хората, които имат доходи под хиляда лева в домакинството, те са по-склонни да купят продукт на промоция, който след това ще се окаже некачествен и ще го изхвърлят, т.е. бедните са по-уязвими. За разлика от тях хората с високи доходи, над 5 хиляди лева, по-внимателно си разпределят парите и по-рядко ги дават за глупости."

Регионални различия в потреблението

В изследването се отчита разнородност на потреблението в различните региони на страната.

"София се разви като един европейски град, като едно място, в което можеш да се почувстваш жител на глобалния свят, докато в българските региони, по една или друга причина, царува усещането, че царува безвремие. Това е обяснението, чисто структурно".

Данните на Събев сочат, че запова да се разпада домашната икономика, в която около една трета от българите са доста ангажирани.

"Социалната тъкан започва да изтънява. Много важен, интересен беше резултатът от анкетата, че по-малко от 20 процента от хората прекарват свободно време със съседите си, затворили сме се, капсулирали сме се, потреблението ни е вече вътре в домакинството, не гледаме навън към улицата", коментира журналистът.

Според него това е сигнал, че "нашето общество, което нито е консуматорско, нито е колективистично от източен тип, търси посока за развитие".

Млади хора с високи доходи затварят буркани

Същевременно Димитър Събев отбеляза и друга тенденция - млади, добре образовани хора с високи доходи да се завръщат към земята и да затварят буркани. 

"Оказва се, че една трета от българите, на тях са им били предписвани болнични лечения, които според тях са излишни. Разбирате ли, не лекарства, а болнично лечение. Става дума за стотици лева", очерта друг аспект на проучването Димитър Събев.

Клиенти на лотарията - най-уязвимите групи

Хората с високи доходи не си купуват лотарийни билети, показват още данните.

"Правят го най-уязвимите три групи - хората с доходи под 1000 лева и под 500 лева, хората, които живеят в малките градове, съответно имат по-малко житейски хоризонти и трето хората, които са млади, на възраст до 25 години. Над 50 % от хората до 25 години в нашата анкета отговарят, че имат опит с търкане на талончета", допълни Димитър Събев. 

Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна