„Ние успяхме, първо, защото си направихме добра организация и защото го работим със сърце, защото това е кауза за нас. Вложихме в нашето усъвършенстване и обучение по въпросите на мозъчната смърт и донорството доста време и усилия. Направихме си и наша кампания още през 2016 година, защото осъзнахме, че по темата няма достатъчна информация в обществото“.
Ключът е в координирането на всички звена в болницата, за да работят в синхрон за донорството, обясни тя в предаването "Преди всички" по "Хоризонт":
„Колегите от Спешно отделение знаят, че пациент с тежко мозъчно увреждане задължително трябва да бъде консултиран с реаниматор. Когато има комуникация, когато умеем да говорим помежду си, нещата се случват".
12,5% от смъртността в интензивните отделения е в следствие на мозъчна смърт, уточни Маринова. Тя обаче се пропуска по различни причини:
„Координаторите са реаниматорите. Те много ангажирани, много изморени, някои работят на две неща... Дали защото някой е изморен, не му се занимава или защото не е достатъчно компетентен, защото не е минал през съответните обучения, голяма част от координаторите пропускат отчитането на мозъчната смърт. Няма изградена система за комуникация при пациентите с тежко мозъчно увреждане между малките болници и болниците – донорски бази“.
На национално ниво няма система, която да указва, че пациенти с тежки мозъчни увреждания не бива да бъдат приемани в болници, които не са донорска база. Сега координаторите се назначават от директорите на болници, но според Маринова те трябва да бъзат избирани за тази длъжност, след като са преминали нужното обучение и притежават определени личностни качества:
„34 донорски бази са болниците в страната. Ако сложим по две ситуации годишно, това са 68 донора. 50% откази сложете, това са около 30… Виждате, че причината не е в базата“.
Проблем пред донорството е липсващото доверие лекар-пациент и лекар-близки на пациента у нас, допълни тя:
„Смятам, че достатъчното информация прави хората да не се страхуват“.
Маринова и колежката ѝ д-р Ваня Лъчезарова сами водят информационна кампания за донорството сред ученици.
„Националната кампания за насърчаване на донорството дава резултат. Отдавна имаше нужда от такава. Целта на такава кампания е информацията да достигне до възможно по-голям брой хора, затова не да бъде първа и единствена, а трябва да се продължи с такива кампании“, обобщи тя.