Eмисия новини
от 12.00 часа
Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Ще има ли скоро ограничено движение на автомобили при мръсен въздух

Проблемът със замърсяването в столицата е комплексен

Снимка: БГНЕС

Освен така наречения "зелен билет" с цена от 1 лев за цялата мрежа на градския транспорт за 1 ден, в дните с голямо замърсяване на въздуха Столичната община предвижда да въведе и "бял билет". Той ще дава право на безплатно пътуване с линиите на градския транспорт. Такъв обаче ще се продава, ако парламентът въведе екостикери за колите и даде възможност на кмета на София да забранява движението на по-замърсяващите автомобили.

"Тази тема - за замърсяването, допреди две-три години изобщо не е била коментирана в Общинския съвет сериозно, нито е бил поставен този въпрос за изследвания. Проучванията за фини прахови частици за замърсяване на въздуха са правени от съответните институции, но едва в последните 2-3 години се заговори активно по този проблем. И съвсем естествено е все още общината като институция да търси, да проучва какви мерки да приложи", коментира пред "Хоризонт" проф. Вили Лилков, преподавател в Минно-геоложкия университет и бевш общински съветник.

Проблемът мръсен въздух е на всеки от нас

Проблемът със замърсяването на въздуха с фини прахови частици е дългосрочен, подчерта той.

"Много години ще се работи по този въпрос. Той не предполага едно решение или две решения, приложени към момента и да знаем, че за години наред сме решили този въпрос. И второ - това не е проблем само на Столична община. Ако не се разбере от всеки гражданин на столицата, че проблемът със замърсяването трябва да получи подкрепа от всеки гражданин, че от действията на всеки от нас зависи доколко ще бъде мръсен въздухът в София, този проблем няма да бъде решен", допълни Вили Лилков.

Един от проблемите, с който се сблъсква гражданството в момента е, че масово хора с най-различни методики, с най-различни апаратури правят измервания, публикуват своите данни по различни начини, отбеляза още проф. Лилков.

"За мен меродавни са тези данни, които дава Българската академия на науките. Тя години наред,  както и много институти в София, научни институти, извършват измервания, знаят се източниците на замърсяване. Преди всичко трябва да вярваме на учените и да ги привличаме тях в стремежа да решим този проблем", смята Вили Лилков.

Необходимо е да се построят нови 30 хиляди жилища за социално слаби хора, гласи оценка на Столичната община.

Всевъзможни източници на отопление

"Има около 30 хиляди семейства, които живеят в критични условия и които ползват всякакъв вид твърдо гориво за отопление. Премахването на тези източници, съответно решаването на проблемите с гетата частично ще реши и проблема с мръсния въздух в столицата", изтъкна  Вили Лилков.

В София има сериозно предизвикателство със замърсяването на въздуха и това са фините прахови частици, заяви в предаването "Хоризонт до обед" и Зафир Зарков, общински съветник от групата на ГЕРБ. 

"Това, което се прие с механизма за спиране на автомобилите, моторните превозни средства в дните, когато има прогноза или превишаване на фини прахови частици, програмата от 2018 година - в едно от приложенията им бяхме записали въвеждането на така наречения "бял билет" или иначе казано безплатен транспорт. Но това бе обвързано с това, което се случва в момента с Министерството на транспорта и това, което работим вече около година и половина, а именно - стикирането на всички моторни превозни средства спрямо актуалното им техническо състояние", поясни Зафир Зарков.

Новите екостикери

Министерството на транспорта предвижда да се въведат пет екологични групи за автомобилите.

"Това ще се извършва на пунктовете за технически преглед, процедура, която ще осигури голяма доза прозрачност и най-важното, което всички всъщност очакваме е - реален контрол по време на годишните технически прегледи на автомобилите и на тяхното техническо и експлоатационно състояние", каза Зафир Зарков

Промяната в нормативната уредба вече е в ход, уточни той.

"Знаете, много от автомобилите са манипулирани, премахнат е катализатор, увеличена е мощността или автомобилът има просто някаква неизправност, той да попадне в по-ниска екологична група, такава каквато отговаря на реално отделяните газове. На база на това ние трябва да предприемем механизъм, по който в дните, когато имаме такова замърсяване с фини прахови частици, да ограничаваме движението на автомобилите, които най-много замърсяват. И това ще става посредством устройства, които в реално време ще засичат автомобилите", допълни общинският съветник Зафир Зарков.

Двете гледни точки към проблема с мръсния въздух чуйте в звуковия файл.
Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.