Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Проф. Георги Илиев:

Проф. Георги Илиев: За въжените линии няма държавен нормативен документ

Снимка: БГНЕС

За въжените линии в момента няма държавен нормативен документ, който да изисква хората, които обслужват въжената линия, да имат съответна правоспособност. Това каза в предаването "Хоризонт до обед" проф. Георги Илиев, ръководител на научно-приложната лаборатория "Подемно-транспортна техника" към Техническия университет в София.

"Съгласно Закона за техническите изисквания към продуктите - въжените линии, кранове, асансьори и още други такива съоръжения са вкарани в група за съоръжения с повишена опасност. И за тези съоръжения като асансьори, кранове има наредби съгласно Закона за техническите изисквания към продуктите, които регламентират обслужващия персонал да има правоспособност. За въжените линии за съжаление такава наредба няма. Това е задължение според мен на Държавната агенция по метрологичен и технически надзор, така е записано и в Закона за техническите изисквания към продуктите", заяви проф. Илиев.

На 19 януари бе предотвратен пореден опасен инцидент на ски съоръжение - малко дете бе спасено от баща си, след като увисна от лифт на Боровец на 10 метра над земята. Секунди преди да падне, детето било изтеглено от баща си.

"От техническа гледна точка това съоръжение, доколкото знам, е ново съоръжение, пуснато миналата година. В това съоръжение са взети всички необходими предпазни мерки за осигуряване на съществените изисквания за безопасност на хората и обслужващия персонал, съгласно съвременните европейски регламенти", коментира проф. Георги Илиев.

"Цялата система работи напълно автоматично и от техническа гледна точка аз бих казал, че няма някакъв проблем", допълни Илиев. 

Съоръжението отговаря на европейските съвременни изисквания за безопасност и работи добре, смята той.

"Само че качването и слизането на пътниците не е автоматизирано, тъй като се извършва в движение, с намалено движение. В този случай според мен някаква вина имат и двете страни - обслужващият персонал и пътникът. Самият процес зависи от двете страни", подчерта Георги Илиев.

Техническият университет провежда курсове за обучение на обслужващия персонал: "Провели сме доста такива обучения. Обръщат се към нас за такова обучение", увери още проф. Илиев.

Интервюто можете да чуете в звуковия файл.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна