Eмисия новини
от 18.00 часа
Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Предварително съгласие за продажба на летището край Русе на фирма с малайзийски капитал

Снимка: архив

Общинският съвет в Русе даде предварително съгласие общината да продаде без търг или конкурс летището край града на фирмата "Еонметалл България" ООД, в която основният капитал е малайзийски. Какво свързва Русе с азиатската държава.

Някога, допреди 30 години, от летището в Щръклево, което е само на 17 км от Русе, излитаха и кацаха самолети от гражданската авиация.

Макар и със съветските Ил-14 или Ан-24, хората пътуваха до столицата само за 45 минути. След 1991 г. по пистата кацат само машини от селскостопанската авиация, хеликоптерът на премиера и някой и друг частен лек самолет.

Този романтичен спомен за пътуване до София за по-малко от час накара хиляди русенци отново да помечтаят, че ще избягват черната отсечка Русе-Бяла, а по центъра на града отново ще ходят стройни стюардеси.

Повод за този сън в зимна нощ стана желанието на компанията с малайзийско участие да купи летището, което е общинско вече пет години, без да има никакво развитие - само харчове.

Всъщност Община Русе е първата българска община със собствено летище, след като държавата ѝ го предостави. Преговорите за това прехвърляне бяха започнати от кмета Елеонора Николова през 2003 година.

Тя проведе и първите срещи с представители на авиобизнеса от Централна Европа. Това е причината тя да има аргументирано становище и сега, когато се появиха потенциални инвеститори.

“Става въпрос за структурата на капитала, за размера на капитала, защото ние говорим за едно дружество-българско, създадено на територията на Република България с пренебрежително малък капитал, дори не е дъщерно. Какви възможности има, дали е малайзийско, дали е китайско, дали е коронавирус – аз и досега не знам “, посочи тя.

Понеже никой не знае точно, ето какво обясни Антон Стайков, българският представител в това дружество:

“Де факто летището ще бъде използвано за нуждите на авиационен център, който е създаден за обучение на пилоти, наземен персонал, механици и техници. Във времето ще се опитаме, ще направим всичко възможно да стане едно модерно летище, което да се ползва от всички хора. Разбира се, не е лек процес, предвид това, че Летище Отопени е само на 70 км от нас. Трудно можем да се конкурираме с Бургас, с Пловдив, Варна, но надяваме се да успеем и ще направим всичко възможно летището ни след 21 години да се възроди“, посочи той.

Като спомена Летище Отопени, г-н Стайков пропусна да допълни, че точно в румънската столица Букурещ, която е двойно по-голяма от София, затвориха летище Бънеаса, където кацаха нискотарифните компании и прехвърлиха целия трафик към летище "Хенри Коанда". Просто интересът към тази част на света не е като към Франкфурт, например.

Сделката ще е с един сигурен участник - община Русе, но отсреща? По време на обсъждането дали да се даде съгласие за сделка, в Общинския съвет ясно пролича кой с кого играе. Така и гласуваха - БСП и ВМРО изразиха пълна подкрепа, а ГЕРБ и демократите - пасуваха. 

Все пак какво знаем за дружеството "Еонметалл България"?

По официални регистри е следното - регистрирано на 7 август миналата година със собственици Гох Ченг Хуан от Малайзия, член на борда на директорите на Еonmetall Group - малайзийска компания за машини и оборудване за стоманената индустрия, както и основател на малайзийския производител на стомана Leader Steel Holdings, Тан Киан Чуан, също малайзийски гражданин, и русенецът Антон Стайков. През есента на миналата година към тази група се присъединяват американските граждани Надер Бадри Шахин, генерален директор на Six Forks Investment, и Азиз Седер, изпълнителен директор нa Tameer Steel Company. 

Точно по време на предизборната кампания в подкрепа на кандидата на ВМРО Галин Григоров, настоящ областен управител, същите тези малайзийци обявиха, че за Русе предвиждат втори мост над Дунав, магистрала до Търново и възстановяване на летището. Това са трите големи мазола, по които не бива да настъпваме нито един русенец, но когато предстоят избори, влизат в употреба всякакви похвати.

Сега топката е в полето на Министерството на икономиката, което трябва да проучи кандидата и да прецени дали да му издаде сертификат за инвеститор клас А. Колко ще бъдат прецизни, ще стане ясно след години, когато поредният главен прокурор реши да се занимава с приватизацията. Иначе из града се чу, че ирландска нискотарифна авиокомпания, която изпълнява полети до България, е проявила интерес, но незнайно защо се отказали. 

Репортажа можете да чуете от звуковия файл.

Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
Още от

Влак блъсна кола, няма пострадали

публикувано на 06.04.20 в 15:41

Най-четени