По думите му тол системата е инфраструктурна реформа, която цели промяна на модела на финансиране на пътната инфраструктура и да въведе принципа – който руши пътя, той плаща.
„Мисля, че тол системата ще има ефект... Стартиралата реформа днес е необратима“, допълни проф. Асенов в предаването „Неделя 150“.
По думите му е важно да се отбележи какъв е общият процент за издръжка на тол системата по отношение на приходната част:
„Ние се стремим да постигнем - съвместно този процент и издръжката на националното тол управление, една разходна част в рамките на 15-17%. В сравнение с други държави, където приходите се събират почти изцяло от държавата, там общият разход за издръжка на системата е 24%“.
Проф. Олег Асенов подчерта, че диалогът с превозвачите е интензивен:
„Един от основните въпроси, които задаваха превозвачите, беше за алтернативните пътища. С този обхват в голяма степен покриваме и това европейско изискване“.
Той посочи, че България има около 100 000 тежки камиона, от които около 30 000 пътуват всеки ден, всички останали – един път седмично или два пъти месечно:
„Устройствата са необходими за интензивно пътуващите. Ако приемем, че интензивно пътуващите са 45 000, в момента към превозвачите са насочени над 18 000 устройства, от които 14 000 са в активно състояние. Бавно отиваме към 50% на покритие на този трафик и то в рамките на първата седмица от експлоатацията на системата“.
Очакванията са до 27-и март да има 100% покритие на интензивно движещия се трафик. 450 млн. лева е целта за покритие на приходи до края на годината.
Интервюто с проф. Олег Асенов можете да чуете в звуковия файл.