Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Филми за слушане

На кино без екран

| обновено на 03.04.20 в 16:20
Кинокритикът Божидар Манов
Снимка: БГНЕС

През последните седмици живеем в различна реалност – почти кинореалност... ако не беше трудно и тежко. Напук на коронавируса "Артефир" започва нова рубрика "Филми за слушане". Кинокритикът, продуцент и дългогодишен ръководил на катедра Кинознание в НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" проф. Божидар Манов

Кан... Самотен остава Лазурният бряг, а бул. "Кроазет" затихнал без аплодисменти... 

"Така се получи, но организаторите на Кан пазят една крехка надежда, че може би в края на юни – началото на юли "Кроазет" отново ще посрещне фестивалните гости. Аз лично малко се съмнявам – едва ли дотогава ще утихне вълната... Но организаторите на фестивала съобщиха, че на 16 април ще бъде планираната отдавна официална пресконференция и окончателна информация за фестивала в Кан – кога, как и дали въобще тази година ще го има. В 73-годишната си история фестивалът е прекъсвал само два пъти – 1939 г. поради обявяването на Втората световна война, и през 1968 година, когато започва, но след големите летни студентски бунтове фестивалът е прекъснат след една особено демонстративна проява на младите тогава, а днес легендарни, режисьори Фрасоа Трюфо и Жан-Люк Годар. Те буквално излизат на сцената, раздират екрана, прекъсват прожекцията, обявяват своите протестни несъгласия и фестивалът е прекратен."

Какъв е санитарният максимум – колко най-много филми могат да се гледат на ден

"Работният максимум при максимално натоварване е 4-5 филма на ден – но това не е просто зяпане. Но санитарният максимум е 3 филма на ден, за да бъдат възприети пълноценно. Особено в условия на домашна карантина. Добре е през тези дни да се чете. Ние наричаме тази рубрика "Филми за слушане", защото радиото е аудиокомуникатор. Сега е време за развиване на въображението. Оказва се, че това не е невъзможно."

София филм фест също беше отложен

"Но неговият основател и директор Стефан Китанов намери ползата в това неудобство. Той създаде една имейл кореспонденция и онлайн връзка, наречена "Представете си". Това е малко като нашите "Филми за слушане". "Представете си" е един въображаем дневник на фестивала, все едно, че той върви в момента. Така се поддържа буден духът на милиони фенове, че всичко описано ще се случи. "

Сцена от филма Паразит - СФФЗнаменитият корейски филм "Паразит"

"Всичко го очакваха с огромен интерес – "Златна палма" от 2019-а, обиколи още 100-тина фестивала с многобройни награди. А тази година академията "Оскар" му даде 4 награди. Това е първият неанглоезичен филм с толкова "Оскар"-и. Невероятен успех за екипа на Понг Чун-Хо. Същественото е, че филмът е много добър, качествен, не е еднодневка, защото се занимава с архетипни категории на човешката психология и на статута на субекта в социалното общество. Става дума за този архетипен модел на човешко битие, коректно наречен "паразити". Ако трябва да ги наречем по български, това са шмекери, тарикати, измекяри, които живеят на гърба на другите. Твърде болезнен (и за съжаление, универсален) модел на човешко поведение. Като архетипна психологическа характеристика има един предходен великолепен художествен образец – "Кучешко сърце" на Булгаков – роман, писан през 1925 година. Там го има същият модел на човешко поведение, което се адаптира и прикачва паразитно към живия организъм на нормалните способни трудолюбиви хора. Ще си позволя и една груба метафора – еми това прави и коронавирусът със здравия човешки организъм и го унищожава."

Южнокорейското кино- и светоусещане

"Корейското кино не от вчера има своето добро реноме. Понг Чун-Хо е много талантлив кинематографист, сценарист и режисьор. Аз го усетих 2 години преди "Паразит" на 71-вия фестивал в Кан – един друг футуристичен филм, "Окджа", с една прогноза за бъдещата екологична драма на човечеството. Но тогава филмът беше приет доста стресово, защото е продуциран от голямата стрийминг платформа "Нетфликс". А това все още беше конфликтен въпрос по чисто икономически показател. Но тези условни забрани отпаднаха, защото много кинематографисти осъзнаха, че новата технологична ситуация променя статуквото на киното и стрийминг платформите се легализираха.

Така че, както коментираха медицинските специалисти, пандемията в Южна Корея се е развила по различен начин, защото очевидно те са успели да изпреварят традиционните средства за борба и предпазване, и оттам може да се черпят уроци. То не е само в тази посока. Тепърва ще се черпят уроци от Южна Корея" – казва кинокритикът проф. Божидар Манов.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна