Нови шансове за младите пилоти и за армията виждат летците, които през юни ще заминат да се обучават да летят на новите изтребители F-16. За новите осем машини България плати 2,2 милиарда лева и се очаква те да заменят МиГ- 29, използвани в последните 30 години в Българските военновъздушни сили. България трябва да получи първите си F-16 през 2023 година.
Специално за БНР първите пилоти на F-16 споделиха очакванията си. Майор Стоян Петков, капитан Александър Велинов, капитан Тодор Тодоров и старши лейтенант Симеон Георгиев ще са първите четирима български пилоти, които ще летят на нов тип военен изтребител в може би последните над 60 години.
И четиримата пилоти казват, че летенето във военната авиация е било детската им мечта. Но за старши лейтенант Симеон Георгиев и за капитан Тодор Тодоров заминаването за САЩ за обучение е по-специално. Двамата не са се качвали на МиГ-29 - основния самолет, който Българската армия използва за охрана на въздушното пространство на страната. И двамата пилоти са от младото поколение летци, което с нетърпение е чакало новата техника.
За старши лейтенант Симеон Георгиев да се качи на нов изтребител означава:
"Един лъч надежда за българските ВВС. Мисля, че всички колеги са очаквали това... През 2010-а година влязох във военното училище. Като през 2015-а завърших и оттогава съм офицер към българските Военновъздушни сили. В момента летя на L-39, който е учебно-боен самолет, на който отначало се обучаваме преди многоцелевия изтребител... България има нужда от нов изтребител от доста години. И още от влизането си във военното училище аз имах надежда, че ще летя на новия самолет на България. Сега не мога да се сетя какво точно съм си казал, но бях доста доволен, че са избрали точно нас да се обучаваме в САЩ... Ще си взема знанията и уменията. Курсът е доста дълъг. За кратко време трябва са бъдат постигнати доста високи резултати. Очаквам да е доста ползотворен. Поне от това, което моите колеги разказват, след като са завършили подобни курсове в Америка. Че ще си струва и че ще мога да си намеря реализацията за себе си и по този начин да помогна на Република България да подпомогне своите Военновъздушни сили. Тази професия е доста точна и изисква доста голямо внимание. И постоянно трябва да се учиш и постоянно трябва да надграждаш и да излизаш от зоната си на комфорт, което е доста притеснително за повечето хора, но на мен доста ми харесва".
Капитан Александър Велинов също ще замине за САЩ, за да се обучава на новите изтребители. За разлика от своите колеги, той пилотира сега един от МиГ-овете, които охраняват въздушното пространство над България. Затова и той заминава за обучение без особени очаквания в пилотирането на F-16.
"Основната работа е, че това е самолет, който разполага с много по-нова апаратура, в която ще са основните различия. Тоест, много по-модерен самолет спрямо МиГ-29. И там вече ще има голяма разлика. Сигурен съм, че ще има предизвикателства, но мисля, че, имайки предвид и сегашната ми подготовка, и трудът, който със сигурност ще положим, мисля, че всички ще успеят да завършат успешно курса и няма да има съществени проблеми. Очаквам при завършване на обучението на целия курс в Щатите всички да са способни да изпълняват задачите по отбрана на въздушното пространство, включително и носене на бойно дежурство. За да може, щом F-16 пристигне в България, постепенно да започне да заменя МиГ-29".
Капитан Александър Велинов е завършил военния университет през 2014-а година. И обяснява колко е доволен, че ще лети на F-16. В думите му се събира надеждата за нова техника на не едно поколение военни пилоти:
Другият млад пилот, избран за обучение в САЩ, кап. Тодор Тодоров обяснява, че новите изтребители ще доведат до промяна на модела на работа във ВВС:
"Което ще ни направи оперативно-съвместими с нашите съседи, които вече използват F-16... Просто исках да летя и реших, че Военновъздушните сили са едно чудесно място да го направя... Искам разбира се, искам да се кача на нов самолет. Няма значение какъв би бил точно. Зарадвах се, зарадвах се. Аз, също както и моите колеги, от 10 години наистина съм в армията и слушам за този нов изтребител. Нямахме търпение това нещо да се случи. Много се зарадвахме. Това е нещо много хубаво за нас, защото ние от много дълги години искаме да се поднови авиопаркът, искаме нов тип многоцелеви изтребител. И смятам, че твърде дълго се е отлагало това обновяване на авиопарка, защото наистина самолетите вече са стари и не могат да изпълняват тези задачи, които им поставяме. Просто много голяма част от транспортните самолети и вертолети, и учебни самолети са подновени, но не и изтребителите. МиГ-овете също са страхотни самолети, но просто от много дълги години те не са модернизирани, не са обновявани. Въпросът е, че модерният изтребител просто предлага много повече възможности. Летецът е много по-улеснен в това да изпълнява една бойна задача и вниманието му не е изцяло само върху самото пилотиране. Доколкото един по-стар самолет, не казвам МиГ-29, по-стар модел, пилотът е длъжен да прави много нещата едновременно. Това затруднява изпълнението на една бойна задача".
В този нов модел на организация на бойната авиация място вижда и майор Стоян Петков. Той е най-старшият в групата от четирима, има и опит на МиГ-29:
"Тук идеята е основно да отидат млади хора, които да се подготвят на новия самолет. Освен първите четирима и следващите осем, и дай Боже, още хора да отидат. Над 80-90 процента реално ще бъдат млади летци, които за пръв път ще се качат на боен самолет. Но тези млади хора трябва да имат и един-двама максимум, по-опитни. Като в никакъв случай не казвам много възрастни. Достатъчно млади сме все още и ние, но просто имаме опитът на МиГ-29. Ако си представим една нова ескадрила F-16, тази ескадрила ще има нужда и от команден състав, който да показва на младите пътя. Да предава опита, който дотук сме натрупали".
"Авиацията е отборно занимание и няма как всички да са във въздуха", допълва майор Петков. Той вярва, че по-модерните военновъздушни сили ще повлекат крак и за нови попълнения, които са мотивирани да идват в редиците на Българската армия:
"Авиацията и космонавтиката винаги са били флагмана на развитието на технологията. Общо взето всичко, което се случва, примерно в автомобилната индустрия като технологии, преди това е минало през Космоса. След това през военната, след това през гражданската авиация. Освен призванието, идеята човек да пази род и родина, 99% от хората във военната авиация са технически грамотни, подготвени и ентусиазирани хора. Съвсем естествено възможността да обслужват и да летят на нова авиационна техника, която технологично е изключително съвременна, няма как да не предизвика още по-голям интерес. България заслужава собствени изтребители, които да летят в българското небе с български опознавателни знаци. Това е смисълът. Реално, в момента дори, в който провеждаме интервюто, аз пазя българското родно. Ние не пазим територия, ние пазим Родина. И това е смисълът. Когато говорим за родина в 21-ви век, на някои хора може да им звучи малко далечно и архаично. За нас това не е така. И точно там е смисълът. Ако имаме шанса това нещо да продължаваме да го правим на нов тип боен самолет, още по-добре".
Пилотите потвърждават, че ситуацията с Covid-19 малко променя плановете за заминаването им, което трябва да е през юни и ще трябва да изчакат да отпаднат ограниченията за пътуване.
Пожеланията на четиримата за Деня на храбростта и празник на Българската армия са преди всичко за здраве, "за добро или за лошо, хората си спомниха, че здравето е най-важният капитал, който имат".
Репортаж по темата можете да чуете в звуковия файл.