"При затворени магазини сме принудени да изплащаме наеми и сервизни такси", обясни в предаването "Преди всички" Стефка Такева, представител на верига магазини, която има обекти в моловете. Според нея засега няма опция за договаряне, когато магазините отворят, например след месец. От два месеца върви кореспонденция с мениджърите на моловете, които предлагат на търговците отложени плащания, след като дейността им отново стартира.
„Би трябвало институциите да се застъпят за нас. Даваме хляб на много хора“, коментира Такева пред "Хоризонт" и отбеляза, че би могло да се мисли например за намаление на такса смет и данък сгради, които също се фактурират в момента. "Когато са ни затворени магазините, би трябвало поне да нямаме разходи за самия обект", изтъкна тя.
За момента само 2 мола в София са се съгласили да не се плаща наем, но искат пълния размер на сервизните такси, посочи Стефка Такева.
За да може бизнесът да рестартира, трябва да има адекватни условия, след като отворим, каза още Такева. По думите й пред голяма част от търговците перспективата е фалит. „Има такива, които не издържат финансово и са се преориентирали да търсят магазини по улиците.“
Някои от обектите предпочитат да изпратят служителите си на борсата, защото „мярката 60/40 не работи, когато магазинът ти е затворен и нямаш никакви приходи“, поясни още Стефка Такева.
Относно общата климатична и вентилационна система в моловете Такева смята, че държавата е трябвало да им постави изисквания за промяна в тази насока като противоепидемична мярка и е трябвало това да се случи през периода, в който са затворени.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.