Икономиката на Франция вероятно ще се свие с повече от 8% през настоящата година заради коронавирусната криза, коментира в четвъртък френският финансов министър Брюно льо Мер пред телевизия France 2.
Коментирайки предложеният от Европейската комисия фонд за възстановяване на ЕС, той изрази надежда, че единният блок ще постигне споразумение през следващите няколко седмици.
В сряда ЕК предложи създаването на фонд от 750 млрд. евро за икономическо възстановяване на Европейския съюз от коронавирусната криза, като 500 млрд. евро от него ще бъдат безвъзмездни средства и 250 милиарда евро под формата на заеми за най-силно засегнатите от Covid-19 страни членки. Самите средства ще бъдат ще бъдат събрани от финансовите пазари чрез емитиране на дългови облигации от името на Европейската комисия.
Ако този проект бъде ратифициран от всички членове на ЕС, той може да се окаже крайъгълен камък в половин вековната европейска интеграция, отбелязвайки първа важна стъпка към т.нар. "взаимен дълг" като основен инструмент за финансиране, но и ще проправи пътят за по-големи правомощия на Европейския съюз в областта на данъчното облагане.
Фискално консервативните европейски северни държави обаче се противопоставяха досега на натиска от страна на другите членове на ЕС за поемана на съвместен дълг, целящ да защити единният пазар от 450 милиона души от разделяне както по отношение на икономическия растеж, така и по отношение на нивата на благосъстояние.
Френският министър на финансите също така коментира и въпросите около помощта за "Рено" (Renault), отбелязвайки, че правителството все още не е подписало предоставянето на заем от 5 млрд. евро за автомобилния гигант. Той добави, че обявените от "Рено" съкращения и закривания на някои от заводите "трябва да са само в краен случай".
През миналия седмица Европейската комисия одобри заем от 5 милиарда евро, който да бъде предоставени на групата Renault от страна на френската държава. Тогава Льо Мер предупреди, че компанията може да изчезне, ако в скоро време не получи финансова помощ.
В момента Renault притежава седем дизайнерски центъра в шест държави, 46 инженерни центъра в 17 държави и 40 завода и логистични обекти в 16 държави.
По-рано тази седмица пък президентът Еманюел Макрон обяви спасителен финансов пакет от 8 млрд. евро, който цели да превърне Франция в най-добрият производител на екологично чисти превозни средства в Европа, и призова френските автомобилни компании да осъществяват производството в собствената си държава.