Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Владимир Василев: Курсисти се записват по градинките и по кръчмите

Ще направят ли промените в регламента за автошколите водачите по-подготвени

Бойко Рановски: Електронната организация на обучението ще затвори вратички за заобикаляне на нормите

Снимка: БГНЕС

Публикуваният за обществено обсъждане проект, с който се променя Наредбата за условията и реда за обучение на бъдещи шофьори предизвика отпор сред някои от автошколите. Пред БНР председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов прогнозира поскъпване на шофьорския курс, критикува замислените промени и заяви, че автоинструкторите се готвят за протест. 

„Никъде не чух за по-подготвени водачи, по-малко жертви на пътя, за по-грамотно обучение. Чух, че курсът ще се увеличава.  Чух, че искаме да продължим учебните центрове да бъдат в кантони, трафопостове, гарсониери. Не чух нещо по-градивно и качествено да се случи, така че нашите деца да не измират по пътищата.“ Така заместник-председателят на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България Владимир Василев коментира думите на Иванов.  

Промените ще доведат до по-качествено обучение, твърди Василев. В предаването "Хоризонт до обед" той очерта някои от основните слабости на сегашната система на обучение. 

Относно въвежданото изискване преподавателите на учебния център да бъдат назначавани на трудови договори Владимир Василев изтъкна:

Не може след нощна смяна примерно някой хлебар сутринта да очаквам да бъде свеж, да не бъде изнервен и да даде всичко от себе си, така че да научи дадения курсист да бъде по-подготвен и по-безопасен“, посочи Владимир Василев, според когото има много случаи, в които автоинструкторите не работят само това.

При записване в учебните центрове ще има повече възможности за оплаквания и за проследяване на процеса по обучение, категоричен е Владимир Василев, който описа положението сега:

Курсисти се записват в градинките, кръчмите, казината, в планините. Отваря се багажникът, дава се един учебник – ето един учебник, като станеш готов с листовките, ми се обади и ще те взема да караме.“

Когато курсисти се записват по градинките, няма никакъв контрол, подчерта Василев. „Ако не съм доволен от този инструктор, който ме е записал, мога да се оплача единствено от моя инструктор на моя инструктор, защото няма кой друг да ми защити интересите.“

За критиците на проекта въвеждането на електронното обслужване на учебните центрове е проблем, смята Владимир Василев. Сега няма никакъв контрол, изтъкна той.

Мога да ви запиша на всякаква цена, мога да ви дам колкото искам часове, защото просто няма кой да ме контролира. Това е големият проблем сега – с електронната система ще трябва най-накрая да почнем да си даваме часовете, както трябва да бъде.“

Учебният център трябва да бъде учебен център с цялата му тежест, обобщи Василев.

Повече от две години сме правили редица срещи с браншови организации, учебни центрове и сдружения, занимаващи се с подготовката на кандидат-водачите, поясни пред БНР Бойко Рановски, оглавяващ ИА „Автомобилна администрация“. По думите му проектът за изменение на Наредба 37 идва в отговор на заявено желание за промяна.

В продължение на месец проектът ще бъде достъпен за обществено обсъждане, след което ще се обобщят всички възражения и предложения и едва тогава ще се предложи краен вариант, уточни той.

В момента проблем с провеждането на изпитите няма, пускат се допълнителни дати там, където са се натрупали много кандидати – така Бойко Рановски отговори на критиките, че извънредното положение е довело до хаос в провеждането на изпитите и до голямо забавяне.

Според Рановски с въвеждането на електронно обучение и организация на целия учебен процес в школите ще се ограничат възможностите за заобикалянето на действащите разпоредби. 

„Това, че някой в момента намира вратички и заобикаля разпоредбата на нормативната база, като не дава необходимия брой часове, не провежда теоретично обучение или търси други начини да заобиколи разпоредбите, което води до курсове на дъмпингови цени много под реалните, с въвеждане на електронни системи, електронни дневници, електронни картони, електронни графици за обучение тези възможности за заобикаляне ще бъдат ограничени. Може би това ги притеснява тези, които са против промените в наредбата“, коментира Рановски.

Искаме да въведем ред в процеса на подготовка на кандидат-водачите, за да излизат по-подготвени водачи на пътя и да не са опасни за всички нас като участници в движението, каза Бойко Рановски в предаването "Хоризонт до обед".

Двете гледни точки чуйте в звуковите файлове.   


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна