Същевременно потребителската кошница се свива, но се разнообразяват методите за разплащане.
Все повече предприемачи се насочват към електроните продажби и все повече търговци се преориентират от физическите към електроните магазини.
Според проведено проучване повече от 40% от клиентите са започнали да пазаруват онлайн след началото на пандемията, а 16% са категорични, че ще продължават да го правят и след това.
„Пазарувам електронно – много по-удобно ми е. Абсолютно всичко, дори напоследък вече и козметика.“
„Много рядко. Правя го за дрехи и в повечето случаи не ми стават.“
„Детски стоки. Доста съм зает и така практикувам. Смятам, че това е бъдещето.“
„Дрехи, обувки, неща за децата, неща за дома – почти всичко пазарувам от интернет“, отбелязват анкетирани от "Хоризонт".
Онлайн търговията у нас все още се развива и не е показала целия си потенциал, смятат експертите. Това се дължи и на стереотипите на българите, твърди анализаторът Сава Ахмаков.
„Ние сме свикнали да пазаруваме конвенционално – да отидем във физическия обект, да видим стоката, да я пипнем, да поговорим с търговеца…“
Сава Ахмаков отбелязва, че много от потребителите си набелязват стоката онлайн, а след това предприемат физически покупката й.
Расте доверието към покупките в интернет, отчитат още пазарни тенденции анализаторите. За това според тях свидетелства все по-големият брой на електронните картови разплащания в сравнение с наложения платеж. От 80% преди пандемията, разплащанията в брой при получаване на стоката са паднали до около 50 на сто по време на извънредната обстановка, сочат данните.
„Предпочитам наложен платеж, особено ако има преглед и тест.“
„Не желая да споделям данни за личните си сметки в интернет.“
„Картово предпочитам. Пазарувам от международни сайтове, нямам проблем.“
Светлозар Димитров е представител на фирмите за доставки. Пояснява, че в някои държави практиката на контакт с куриера вече е сведена до мининум и пратките даже се оставят близо до входа. Димитров уверява, че компаниите доставчици са взели сериозни мерки по отношение на обезпаразитяването – както на превозните средства, така и относно хигиенните материали на работещите в складовите пространства.
След първоначалното свиване на пазара, куриерските компании увеличават продажбите си почти на 100%, коментира Димитров. „Имаше магазини, които реално в рамките на 10 дена удвоиха среднодневните си продажби.“
Интернет магазините, които продават хранителни добавки, уелнес продукти и семейни игри са се радвали на засилен интерес, допълва Светлозар Димитров. „Всичко, което може да се ползва вкъщи, така че да разнообразява живота добре – всичко това се търсеше доста.“
Търговци в България все по-често излизат и на европейските пазари, подчертава Светослав Тодоров - мениджър на софтуерна компания, която работи в сферата на онлайн търговията.
„Имали сме случаи с търговци, които са постигали 100% ръст просто от един нов пазар в друга държава“, посочва той.