„Преди това имаше пълен хаос по отношение на лицата, които имат право да поставят едно лице под карантина, акта, с който се осъществява това, включително имаше заповеди, които разпореждаха задължителна хоспитализация на определена категория лица, което беше абсурдно. Карантинирането все пак засяга за един дълъг период редица права на гражданите и не може да не е ясно от гледна точка на субекта, който налага карантината и акта, с който се налага“, коментира Шаркова в предаването „Преди всички".
Има ли опасност да се вземат решения за затваряне на училища на база на симптоматика?
Когато става дума за ограничаване на правата на гражданите – правото на свободно придвижване, на образование и т.н., мерките трябва да са пропорционални, тоест в случая трябва да се преценява дали от научна гледна точка са ефикасни и необходими и дали не прекаляваме с тях, подчерта Мария Шаркова.
Особена роля по думите й ще имат регионалните здравни инспекции, които ще правят съответните епидемиологични проучвания и ще установяват причините да има по-висок процент на болните.
„Но представете си, ако непрекъснато затваряме училищата заради една или друга разпространена респираторна инфекция. В един момент ще стигнем до там да избираме кое в крайна сметка е по-важно – правото на образование и това, че децата ни могат в един продължителен период да са отделени от училищната среда и от нормалния цикъл на образование и учене, и това да ги предпазваме от вируса, имайки предвид и обстоятелството, че при децата не се забелязва в такъв голям процент тежко протичане на заболяването“, коментира Мария Шаркова.
Цялото интервю е в звуковия файл.