Автобусните превозвачи и таксиметровият бранш излизат на протест в сряда. Те ще спрат превоза на пътници в знак на недоволство от подкрепеното от депутатите президентско вето върху промените, с които бяха инкриминирани и т.нар. „споделени пътувания“.
Превозвачите са недоволни от ветото на президента Румен Радев, с което бяха спрени законови промени, които инкриминираха нерегламентирания превоз на пътници.
Промените в Наказателният кодекс предвиждаха затвор до десет години и глоба в размер на 15 хиляди лева за извършване на обществен превоз на хора без разрешение, регистрация или лиценз и отнемане на превозното средство.
Президентът обаче наложи вето на поправките, с което депутатите се съобразиха, а това предизвика гнева на превозваческия бранш, който настоява първоначално обявените законови промени да бъдат върнати.
Целта на поправките в НК са насочени единствено към нерегламентирания превоз на пътници и не касаят така нареченото споделено пътуване, обяви Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи.
"В момента има едно сериозно манипулиране на общественото мнение, че видите ли, дори да тръгнете с ваши роднини да пътувате заедно, вие ще попаднете под санкцията на Наказателния кодекс, което не е така".
Затова в сряда автобусните превози заедно с таксиметровия бранш ще изразят своя протест, прекратявайки обществения превоз на пътници. Те ще преминат и на автошествие през столицата.
В цялата страна превозвачите ще преустановят частично или напълно услугата да пътниците в рамките на деня, заяви Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автомобилните превозвачи:
"Ще преустановим превозите на пътници по линията от републиканска транспортна схема, по междуобластните линии, по междуселищните линии, съответно ще бъдат преустановени превозите по различни общински схеми. Градските превози ще бъдат преустановени в рамките на два часа. Всички международни линии също ще бъдат преустановени".
Таксиметровите фирми настояват да бъде прекратена практиката на нерегламетиран превоз, организиран през мобилните приложения.
"В София има мобилно приложение, към което има регистрирани 8 000 човека, които извършват такива превози. Тези хора си работят безпрепятствено. Този закон, който предвиждаше затвор, най-вече е насочен срещу организаторите на този проблем", каза пред БНР Спас Атанасов от Браншовата камара на таксиметровите водачи.
И кюстендилски превозвачи ще се включат в протестите, организирани от Конфедерацията на автобусните фирми в сряда.
Нерегламентираните превози и в Кюстендилско са отдавнашна, неконтролирана и ненаказуема практика, каза пред микрофона на БНР автобусен превозвач от града
"Ето, в пет и половина, като отидем на спирката, поне пет коли ще спрат и ще вземат хората за София и предимно пак са служители - полицаи, все такива държавни служители ги взимат натам. И тука от селата вървят пред автобусите, на две -три минути пред автобуса вървят и се знаят кои са, те са едни и същи".
Същевременно от превозваческите фирми се оплакват от драстично намалял пътникопоток и по най-натоварената линия - Кюстендил-София при Covid епидемията, което ще доведе до намалямавkе на ежедневните курсове до столицата.
От Националното сдружение "Случаен превоз" обаче се обявиха против протестните действия. Инкриминирането на нерегламентираните превози пряко засяга транспортните фирми, извършващи туристически превози и те настояват за прецизиране на текстовете в закона.
Координаторът на сдружението в Бургас Добромир Симов:
"Съгласни сме да се инкриминира, но не и да се слага всичко под общ знаменател - защото според този закон, който действа, имаме регламентиран превоз на пътници след лиценз, които са над 9 места в превозните средства, и всичко друго се води таксиметров превоз.
Да, обаче има една ниша, в която ние работим - индивидуални трансфери, трансфери на малко хора, ВИП-трансфери. Не може при договор с туроператор, когато ти поръча трансфер за двама човека, ние да отидем с 50-местен автобус за двама човека".
Казусът за президентското вето
В мотивите за подкрепеното от парламента вето президентът посочва, че незаконният превоз се определя едновременно и като престъпление, и като административно нарушение, както и че не са уточнени критериите, по които нерегламентираният превоз се разграничава от т.нар. "споделено пътуване".
Миналата седмица депутатите изненадващо подкрепиха ветото на държавния глава, въпреки че то беше отхвърлено от транспортната комисия. В пленарната зала обаче ветото беше подкрепено с мотива, че текстовете се нуждаят от прецизиране с оглед на това, че с промените под ударите на закона попада и т. нар. „споделеното пътуване“.
В първоначалния си вид законовите промени предвиждаха затвор до 10 години и глоба до 15 хил. лв. за извършване на обществен превоз на хора без разрешение, регистрация или лиценз и отнемане на превозното средство.
От бранша обаче са категорични, че първоначално обявените законови промени са крайно необходими за оцеляването на бизнеса, а инкриминирането на незаконният превоз на пътници е нещо, за което се борят от 10 години.