Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Таксиметровият синдикат готов да разпъне палатки пред Министерството на транспорта

| обновено на 23.11.20 в 14:28
Снимка: БГНЕС

Националният таксиметров синдикат изразява готовност за протестни действия във връзка със законови промени, инкриминиращи незаконния превоз на пътници.

Още от края на 2019-а тече обединяване на позиции в бранша по темата нерегламентирани превози, припомни пред БНР Красимир Цветков, председател на синдиката. По думите му този тип превози много сериозно са „притеснили пазара“ и до момента не могат да бъдат спрени въпреки становищата на редица институции. „Продължава да е на улицата.“

Протестните действия ще протекат под няколко форми – освен автошествия, се планира и постоянен безсрочен протест пред сградата на Министерството на транспорта. „Ние имаме палатки. Може би на „Гурко“ ще ни е удобно, да поживеем малко на къмпинг“, коментира Цветков в предаването „Преди всички“.

Таксиметровият синдикат очаква развитието от общественото обсъждане на Наредба 34, което ще продължи до 28 ноември. Наредбата трябва да влезе в действие от 1 януари. 

Относно увеличаването на първоначалната такса от два до три пъти Красимир Цветков посочи, че в момента масовата първоначална такса в София е 70 стотинки, минималната цена за километър превоз е 77 стотинки за дневната тарифа и 87 за нощната. Ако исканията на синдиката са приемат, първоначалната цена би скочила до 2.31 лева през деня и 2.64 лева през нощта

Това би намалило драстично отказите за къси курсове, които сега са нерентабилни за водачите, категоричен е Цветков. Той цитира данни, според които 62-70% от всички оплаквания от таксиметровите компании сега са заради отказите на таксиметровите шофьори да изпълняват курсове на къси разстояния.

При значително намаляване на отказите ще нарасне качественият показател, подчерта Красимир Цветков.

Правени са проучвания и анкети, които показват, че границата около 2.00 лева за първоначална цена е приемлива за клиентите, уточни той.

"Тази редакция, която виждаме в момента в наредбата, тоест първоначалната - от два до три пъти размера на минималната за километър превоз, ясно означава, че пазарът ще застане на два пъти. Една фирма, ако се намери да застане на два пъти, всички останали ще са притиснати.

Това няма да реши нито проблема с подобряване на работната среда по отношение на доходност за шофьорите, нито ще реши проблема с отказите от изпълнение на късия нерентабилен курс. При три пъти минималната - в София минималната тарифа за километър превоз, определена от общинския съвет е 77 стотинки, при три пъти това означава 2,31 първоначално".

Друг текст в наредбата, който притеснява превозвачите, е свързан с годините за първоначална регистрация на таксиметров автомобил. С влезли в сила промени от лятото е отпаднал текст, ограничавал годините за първоначална регистрация на автомобила. „Законодателят прецени, че този текст от закона причинява притискане на пазара“, поясни Красимир Цветков. 

Наредба 34 обаче отново връща осемте години, което пряко обслужва интереса на конкретни фирми, които продават таксиметрови автомобили на лизинг с висока степен на оскъпяване, изтъкна Цветков.

Цялото интервю слушайте в звуковия файл.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна