Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Кирил Ризов: Без затвор и без конфискация нищо не правим

Превозвачите настояват за затвор и конфискация при нерегламентирани превози

Магдалена Милтенова: Ако няма инкриминиране, до две години няма да има обществен превоз на пътници

Снимка: Ани Петрова

„Без текстове за затвор, за нерегламентирания автомобил, минибус, автобус, без конфискация на нерегламентирания автомобил, минибус, автобус и затвор за шофьора му, няма как да се стигне до друго нещо. Това трябва да бъде прието.“ Тази категорична позиция изрази пред БНР Кирил Ризов, председател на „Съюз такси”. 

Налага се да се внесе допълнителна дефиниция за споделено пътуване, при което няма икономическа облага. „Една проста дефиниция урежда нещата“, посочи Ризов преди днешния мащабен протест на превозвачите срещу практиките на нерегламентирания превоз и подкрепеното от парламента президентско вето върху текстове, инкриминиращи деянието. 

Писна ни да се занимаваме първо с „Юбер“, сега с „Максим“. Ако един път завинаги не бъдат озаптени. Какво означава това? Затвор за нерегламентирания шофьор и конфискация на нерегламентирания автомобил.“

Технически винаги може да се докаже кога едно пътуване е споделено и кога не е, смята Ризов. Той е убеден, че след изчистването на текстовете, основно за споделеното пътуване, ще се стигне до единодушно гласуване в Народното събрание.

Кирил Ризов посочи, че превозвачите държат да има наказание затвор. „Размера му има кой да го определя. Трябва да има конфискация и трябва да има затвор.“

Превозвачите очакват промени „в следващите седмици“. Ако няма такива, те са готови да започват превози в сивия сектор, защото разходите им сега са повече от два пъти по-големи от тези на нерегламентираните превозвачи.

Снимка: БГНЕС

Наказателният кодекс има за цел не да наказва хората, а да има превенция. Ние търсим превенцията, каза в предаването „Преди всички“ Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи.

Ако не се инкриминира нерегламентираният превоз, до две години може би няма да има въобще обществен превоз на пътници, заяви тя. „Транспортните фирми в момента са се свили до 640, което е абсурдно. Това са хората, които кандидатстват за подпомагане.“ 

Спекулира се с понятието „споделено пътуване“, смята Милтенова. Как се установява практически споделеното пътуване? Според нея критериите са регулярност и системност на извършваното деяние.

Наказателният кодекс дава механизми, по които може това да се установи. По административен ред това не може да се установи, поясни Милтенова.

Механизмите на държавата по административен ред да контролира процеса не са достатъчни, подчерта тя.

„Незаконният транспорт генерира толкова много приходи и печалба, че когато органите на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ заключат един автомобил, свалят му номерата, сложат му принудително-административна санкция за 6 месеца да стои на наказателен паркинг, имали сме случаи на другия ден въпросното лице, водачът на този автомобил – отива и си купува друг и започва отново да се движи по линията.“

Двете мнения чуйте в звуковия файл.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна