Според класната ръководителка и родителите на останалите деца то пречи на работата, не спазва правилата и не може да извършва нормална комуникация. Затова настояват второкласникът да бъде преместен в друго училище.
Инспекторът по образование търси варианти за обучението, майката на момчето настоява да остане в масова паралелка, за да се социализира, а майки и бащи готвят гражданско неподчинение, ако след приключването на онлайн обучението детето все още е в това училище.
Каква е историята: Никола е роден с глухота и родителите са разбрали това, когато е 2 годишен. Има кохлеарен имплант. Посещавал е масова детска градина и е започнал да се справя по-добре и с обучението и с общуването с други деца. Но идва време за училище.
Записан е първокласник в едно училище, там не се справял, твърдят педагозите и се наложило да бъде преместен в друго училище. Тази учебна година започнала с напрежение и неразбиране между родителите на детето и учителка, между ръководството на училището и родителите на децата в класа.
Свикана е родителска среща малко преди учениците да преминат в онлайн обучение. Казусът - Никола не е желан в класа, защото пречи на останалите деца.
Родителската среща се превръща в съд за майката Десислава Делчева:
„Потресена съм, защото мислех, че всичко тече нормално, а се оказа, че зад гърба ми родителите и класната предприемат действия с цел преместване на моето дете в друго училище. Без да се потърси нито едни контакт се мен. Никой не ме е попитал, нито извикал за разговор.“ Това каза в „Хоризонт до обед“ майката.
На тази родителска среща класната ръководителка Аделина Гергинова прелага точка единствена – да се разгледа поведението на Никола и дава характеристика: Никола не е в състояние да седи на чина си 10 минути, не зачита авторитети, отказва да спазва правила, неприемливото му поведение води до опити за подражание от други съученици. Рисувал на дъската, крие се под бюрото. Драска по тетрадките .Тича на междучасията по коридорите Импулсивен. Адаптацията и социализацията не се реализирали. Активен речник липсва, беден пасивен речник.
Родителите на Никола информират Регионалното управление по образованието в Хасково:
„Проведохме разговори с директора на училището, с класния, с родителите на детето и със специалисти от Регионалния център за подкрепа на приобщаващото образование“, коментира в „Хоризонт до обед“ старши експертът Павлина Попова. Тя добави, че сега с детето работи ресурсен учител и логопед макар и онлайн.
„Трудно ми е да разбера как един учител може да откаже достъп на едно дете до образование?“ пита се Павлина Попова.
Тя добави, че непрекъснато се правят обучения за справяне с подобни ситуации.
"Ще подкрепим родителите как да се процедира, ако детето бъде изключено. Но това дете се нуждае от обич и разбиране. Неприемането на различине в обществотно е голям проблем за нашето общество. Всички имат право на образование."
И въпреки разговорите детето започва индивидуално обучение в училище и веднъж седмично да му се полага ресурсен учител.
Учителката Аделина Гергинова е категорична, че не може да остане в клас.
Ще добавим, че с кохлеареният имплант звуковото възприятие е различно от това, на което са свикнали нормално чуващите. Тези, които някога са имали слух и след загубата му ползват имплант, описват човешкия глас като глас на робот.
Според специалистите в масовите детски градини и училища самото дете полага усилия да бъде разбрано и това е част от обучението и рехабилитацията. Но не и в хасковското училище, от където Никола отново ще бъде изолиран.
Още по темата в репортажа на Дора Атанасова.