Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Локомотивът Баба Яга на родопската теснолинейка ще бъде преобразен в Русе

Машината е произведена в Румъния, не е спирала да се движи от 1988 година

Снимка: БГНЕС

Родопската теснолинейка е единствената в страната и извън рутинната си функция да превозва пътници, е изключителна атракция за туристите. Пътят й минава през Родопите, Рила и Пирин. Заради нуждата от ремонт един от четирите локомотива се озова в Русе.

Един от локомотивите на теснолинейката Снимка: Сдружение „За теснолинейката“

Новината, че локомотивът Баба Яга отива за ремонт в Русе, събуди оптимизма на цялата железничарска общност в страната. Феновете на влаковете и страстните привърженици на теснолинейката Септември-Добринище, сесъбрали на гарата, за да изпратят машината през Балкана чак до Дунава.

Този локомотив е произведен в Румъния специално за българската родопска теснолинейка и също дунавската теснолинейка, която преди сме имали в Северна България и от 20 години вече я нямаме – била е от Червен бряг до Оряхово“, разказва управителят на единствения завод за ремонт на стари и производство на нови машини Цветелин Колев.

За родопската теснолинейка Колев казва, че по-живописна от нея в цяла Европа е виждал само в Швейцария. „Това е една от най-красивите железопътни линии в света.“

Снимка: БНР

Сега локомотивът 770002-4 е в халето. Предстои му пълна промяна, защото от 1988 до 2020 година не е спирал. В момента има остър недостиг на резервни части за такива локомотиви. Оригиналният завод производител в Букурещ не съществува от 30 години. „Именно затова БДЖ се обърнаха към нас, с молба да модернизираме изцяло два локомотива“, допълва Колев.

Старият дизелов двигател на Баба Яга ще отиде в историята. Новият е американски, последно поколение, модел от миналата година и отговаря на най-стриктните екологични норми, подчертава Цветелин Колев. Това според него поставя теснолинейката на ново екологично ниво. „Това е най-чистият дизелов двигател.“

Изцяло нови кабини и нови пултове за управление са другите страни на ремонта, които ще преобразят Баба Яга. „Ще изградим нови кабини и ново тяло на локомотива. На практика от стария локомотив ще използваме само т.нар. ходова част, защото е съобразена с изискванията на теснолинейката и старата хидропредавателна кутия“, уточнява управителят на завода. От тази купчина желязо ще трябва да стане нов, съвременен локомотив.“

Снимка: Сдружението „За теснолинейката“

И ако на шега наричат тази машина Баба Яга заради грозния й вид, след ремонта вероятно ще трябва да сменят името й.

„Не знам защо на този локомотив му казват, че е Баба Яга, но той ще се превърне в много красива Снежанка след модернизацията. Искам да бъде бял – по този начин ще покажем как локомотивът ще остане дълги години бял. Нашият двигател няма да изхвърля никакви сажди в атмосферата. Предстои да го коментираме  с възложителя. Засега нагласите са той да си остане червен, каквато е тяхната корпоративна идентичност, на БДЖ“, отбелязва Цветелин Колев. Ако стане бял, много ще се отвори като дизайн и на хората ще им бъде по-весело и по-забавно, смята той.

Снимка: Сдружение „За теснолинейката“

През 2021 година локомотивът отново ще се върне в Родопите, за да поеме с новото си сърце по живописния железен път към Рила и Пирин.

Още за Баба Яга и новия живот на локомотива чуйте в звуковия файл.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени