Новината, че локомотивът Баба Яга отива за ремонт в Русе, събуди оптимизма на цялата железничарска общност в страната. Феновете на влаковете и страстните привърженици на теснолинейката Септември-Добринище, сесъбрали на гарата, за да изпратят машината през Балкана чак до Дунава.
„Този локомотив е произведен в Румъния специално за българската родопска теснолинейка и също дунавската теснолинейка, която преди сме имали в Северна България и от 20 години вече я нямаме – била е от Червен бряг до Оряхово“, разказва управителят на единствения завод за ремонт на стари и производство на нови машини Цветелин Колев.
За родопската теснолинейка Колев казва, че по-живописна от нея в цяла Европа е виждал само в Швейцария. „Това е една от най-красивите железопътни линии в света.“
Сега локомотивът 770002-4 е в халето. Предстои му пълна промяна, защото от 1988 до 2020 година не е спирал. В момента има остър недостиг на резервни части за такива локомотиви. Оригиналният завод производител в Букурещ не съществува от 30 години. „Именно затова БДЖ се обърнаха към нас, с молба да модернизираме изцяло два локомотива“, допълва Колев.
Старият дизелов двигател на Баба Яга ще отиде в историята. Новият е американски, последно поколение, модел от миналата година и отговаря на най-стриктните екологични норми, подчертава Цветелин Колев. Това според него поставя теснолинейката на ново екологично ниво. „Това е най-чистият дизелов двигател.“
Изцяло нови кабини и нови пултове за управление са другите страни на ремонта, които ще преобразят Баба Яга. „Ще изградим нови кабини и ново тяло на локомотива. На практика от стария локомотив ще използваме само т.нар. ходова част, защото е съобразена с изискванията на теснолинейката и старата хидропредавателна кутия“, уточнява управителят на завода. „От тази купчина желязо ще трябва да стане нов, съвременен локомотив.“
И ако на шега наричат тази машина Баба Яга заради грозния й вид, след ремонта вероятно ще трябва да сменят името й.
„Не знам защо на този локомотив му казват, че е Баба Яга, но той ще се превърне в много красива Снежанка след модернизацията. Искам да бъде бял – по този начин ще покажем как локомотивът ще остане дълги години бял. Нашият двигател няма да изхвърля никакви сажди в атмосферата. Предстои да го коментираме с възложителя. Засега нагласите са той да си остане червен, каквато е тяхната корпоративна идентичност, на БДЖ“, отбелязва Цветелин Колев. Ако стане бял, много ще се отвори като дизайн и на хората ще им бъде по-весело и по-забавно, смята той.
През 2021 година локомотивът отново ще се върне в Родопите, за да поеме с новото си сърце по живописния железен път към Рила и Пирин.