Ефектът от 2020 година върху образователната система и учебните процеси. Какви промени настъпиха в сферата на образованието в следствие на пандемия – обобщения, анализи, плюсове и минуси.
Поглед към изминалата година в "Нашият ден" прави Таня Михайлова, зам.-министър в МОН:
"Пандемията ускори редица процеси в образованието. На първо място, отвори път на дигитализацията, на по-ефективното използване на електронните средства, на информационните технологии – като метод, средство, начин на педагогическо взаимодействие. Това показа как необходимостта от дигиталния умения при учителите, както и при учениците. Беше предизвикателство и пред родителите."
Безспорно пред тези предизвикателства българската образователна система се прояви като една подредена, устойчива, адаптивна система, способна да се справи в трудни и абсолютно неочаквани ситуации.
"Нашата система реагира изключително бързо – само за 3 дни успя да пренастрои взаимодействието, така че да имаме една успешно приключила учебна година, а и сега по-уверено да продължава в тази ситуация. Устойчиво се използват електронните образователни платформи, голям брой от училищата имат възможност за използване на конкретни образователни платформи и по-иновативни методи."
Другата важна промяна е свързана с рутинните дейности и най-вече с кадровото обезпечаване. "В момента като че ли сме по-спокойни, отколкото преди няколко години, за обезпечеността с учители. Отчитаме като резултат и по-големият интерес на младите хора към педагогическата специалност и повишаване на престижа на професията учител."
Изправени сме пред дългосрочни стратегически предизвикателства
"Тази криза показа колко е важно образователната система да бъде адаптивна, за да може да се постигат очакваните резултати. Трябва да си дадем сметка колко е важен българският учител. На първо място, това е да приобщим всяко дете. Важно е да се повиши мотивацията за учене, защото тогава ще дойдат и по-добрите образователни резултати. Ние залагаме на качествения, ефективен процес, който да води до резултати. Когато процесите са добре структурирани, когато са обхванати всички ученици и я има вътрешната мотивация, ще дойдат безспорно и по-високи образователни резултати. Много важна е ролята на училището за личностното развитие на всяко дете."
Цялото интервю със зам.-министъра на образованието Таня Михайлова можете да чуете в звуковия файл.