Eмисия новини
от 08.00 часа
Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Главен герой

Евелина Пулева: Министър на туризма без туристическо образование – най-грубата грешка

Евелина Пулева
Снимка: личен архив

Как да останеш в бизнеса или една дама в туристическата индустрия. 

Тя е туроператор от 24 години, превозвач от 10 години, хотелиер с 5-годишен опит. До 2016 г. може да се похвали с това, че е била и собственик на коктейл бар. Член е на УС на Бургаската регионална туристическа камара, на Националното сдружение “Случаен превоз“ и изпълнителен директор на проекта “Черноморска кухня“.

Евелина Пулева е Главен герой в “Нашият ден“.

“Необходими са хора на министерския пост и в министерството, който наистина разбират от туризъм. Когато ви заболят очите на гостроентеролог ли отивате или на очен лекар? Не може доктор да бъде министър на туризма, не може преподавател в Българска филология да бъде в Министерство на икономиката. Всеки трябва да си разбира от професията. Получаваме министри, които нямат туристическо образование. Това е най-грубата грешка. Не са виновни самите министри, те толкова могат. Когато не си работил в тази сфера, когато нямаш познание, не си се сблъсквал пряко с един турист, не можеш да вземеш ръководните решения за този бранш.“

Евелина Пулева

Как да се задържиш в бранша

“Преди последната година бих отговорила, че трябва да има желание. Сега обаче, след пандемията, нещата наистина изглеждат по различен начин. И постоянно в разговори казвам, че трябва да се полагат изключително много усилия, за да се задържиш в този бизнес, който пандемията постави на едни начални нива.“

“Идва едно поколение, нашите деца, които са с изключително креативно мислене и тези деца искат да открият в туризма онази нотка, която се нарича “преживяване“. Ние не трябва да им даваме вече само хотел, трансфер от летище до хотел. Красиви пясъчни плажове те могат да намерят навсякъде по света, но добавената стойност, която нашата страна ще им донесе – прекрасната българска кухня, черноморската кухня, красивите маршрути, изкачване на върховете, на планините. Тези планини никъде другаде няма да ги намерят. Това постоянно доказване, считам, че това трябва да е новият облик на нашата страна. Един гастрономичен туризъм, един туризъм, съчетан с вкусови рецептори. Туристът трябва да усеща туризма не само с очите си, той трябва да го почувства със сърцето си. Трябва да мине през неговия стомах, ако искате. За да може да се прибере и да каже – знаете ли в каква невероятна страна бях, какво кисело мляко правят, какво бяло сирене, ако знаете как правят миди по черноморски.“

Последните години

“В последните години туризмът съществуваше и се беше отдал на една инерция, натрупана в годините и благодарение на природни дадености. Това е правилното определение. Седемнайсет години, мисля, че ги изчислявах, ние не дадохме една нова екскурзия по Черноморието. До такава степен, че идваха туристи и казваха – “пак ли да гледам Созопол, пак ли да отивам в Несебър“. Туристът иска разнообразие, иска любов, иска обгрижване, иска да е най-значимият."


Проблемите

“Страшното идва от това, че нашата държава изостави хотелиерите, онези големи хотели, които се построиха в годините и също не можем да ги захвърлим с лека ръка. Те формираха години наред едно високо ниво на българския туризъм. Вижте в каква нелепа ситуация ги е оставила държавата в момента – те са единствените, които не могат да се възползват и от помощи, защото де факто работят. Виждате ли колко е трудно. Ако трябва да кажа в коя сфера на туризма в момента ми е най-трудно, бих отговорила  – най трудно ми е като транспортна фирма. Защото т.нар. “случаен превоз“ той е много специфичен, той работи само в сферата на туризма.“

Казусът “Случаен превоз“

“От месеци се борим точно със “случайния превоз", защото той е подчинен на две министерства. Неразбирането на материята води до редица последици. Ето ние в продължение на три месеца се опитвахме да обясним и на обществото, и на министерството, какъв ще бъде проблемът с “8+1“, когато се приеме този член 234, точка “г“. И в крайна сметка, когато го обяснихме, той беше приет вече в Наказателния кодекс. Ако трябва да спазваме Закона, не трябва да правим трансфери с “8+1“. Сега започват да изникват различни казуси от колегите, тепърва ще разберем какво ще ни се случва. Защото не може да отидеш да направиш трансфер за пет човека и да му дадеш цена на микробус. Това е неизгодно, кой ще ни наеме?!“

Повече можете да чуете от звуковия файл.

Снимки – личен архив
Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.