Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Двамата свенливци“ на Нино Рота за първи път на българска сцена

На 26 февруари от 19 ч. и на 27 февруари от 16 ч. Старозагорската опера и Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ ще представят за първи път на сцената на театъра в града на липите своята копродукция на камерната едноактна опера на Нино Рота „I due timidi“ или „Двамата свенливци“ по текст на Сузо Чекки Д'Амико.

Тъй като творбата е непозната за голямата част от българската публика, нека ви запозная накратко със съдържанието й: Действието се развива в малък квартал в периферията на модерен град, в средата на ХХ век. В двора има обущарска работилничка, стаичка за портиера, а вътре се помещават Пансион Гуидоти, апартаментът на Мариуча и кабинетът на д-р Синизгали. С изгрева на зората дворът се оживява с интересни персонажи – Обущарят Виторио, ироничен наблюдател на всичко случващо се; трите девойки Мария, Лучия и Лиза, които коментират любезно, но с насмешка събитията; портиерът Виторио, който не може да откаже поредната услуга да купи литър мляко на Лучия. Мариуча е пианистка. Тя не се харесва много на “слушателите“ на нейните упражнения по пиано, но всички са любезни с нея. Тази е и една от характерните черти на обществото там – задължителната етика, уви, не винаги искрена.

Преди година Мариуча и Раймондо се срещнали и се влюбили силно, но без да разкрият чувствата си един пред друг. Цяла година Раймондо обикаля около двора и Пансиона, но не може да събере смелост да признае на Мариуча колко много я обича. Мариуча също цяла година мечтае силно да му разкрие любовта си. Разговаря мислено с него, когато е сама, потънала и отдадена изцяло на голямата неосъществима любов. Най-после Раймондо решава да потърси стая в Пансиона, за да бъде близко до любимата. Случва се “непредвидимото“ зло, което решава любовната съдба на тези двама свенливи, чисти по душа  млади хора. Раймондо се показва на прозореца, за да зърне Мариуча, щората пада върху главата му и той изпада в безсъзнание. Сред обитателите на двора настават смут и тревога. Когато узнава, че Раймондо е ранен или дори убит, Мариуча изпада в безсъзнание. Докторът се втурва да спасява и двамата, които бълнувайки, разказват за прекрасната си чиста, свенлива любов – Раймондо на зрялата руса Хазяйка – г-жа Гуидоти, а Мариуча на Доктор Синизгали. Грешка, която струва скъпо на милите Свенливци. Раймондо се оженва за зрялата руса Хазяйка, а Мариуча – за Доктора, които зорко бдят двамата млади повече да не се срещнат. Каква свенливост! Трагичен край на една първа, невинна, нежна, изпълнена с мечти Любов! Минава време – Мариуча има две дечица, а Раймондо управлява строго Пансион Гуидоти. Мариуча вече не е толкова хубава, няма време и пари за това, а и много рядко свири на пиано. Но, когато Раймондо чуе звуците, които нежно е обичал, протестира на висок глас, а  Мариуча затръшва прозореца ядно… И още: две от девойките в двора се омъжват за Обущаря Виторио и Пиколото.
 

Това е. И на мен ми се иска да има второ действие, в което забърканата каша да се оправи, както си му е редът в комичните опери. „Двамата свенливци“ е създадена като радио продукция. Първото ѝ изпълнение в ефир е осъществено на 15 ноември 1950 г. под диригентството на Маестро Франко Ферара. Сценично е поставена за първи път в Лондонския Клуб-Театър „Скала“ през 1952 г., след това в Бари и в Бергамо.

Режисьор на българската продукция, която предстои да гледа публиката в Стара Загора, е на режисьора Огнян Драганов. Виктор Крумов и Мирослав Георгиев са автори на аранжимента за камерен оркестър. Сценографията е дело на Венцислав Петров, костюмите - на Теодора Джамбазова. 

„Избрах камерната опера на Нино Рота „Двамата свенливци”, защото това произведение не е поставяно в България и е великолепна възможност да бъде представено от млади артисти-студенти от Националната музикална академия „Проф.Панчо Владигеров“. Освен това моите наблюдения от работата ми вече четири години със студентите сочат, че за техните първи сценични изяви по време на обучението се избират обикновено познати моцартови заглавия като „Дон Жуан“ , „Сватбата на Фигаро“, „Така правят всички“. Лично за мен това са заглавия, които не са подходящи, защото студентите се изкушават да учат, слушайки записи, каквито има в изобилие. Срещата на студентите с произведение, което няма толкова много записи в Интернет, провокира техния интерес, те работят по начин, по който един професионален певец обикновено трябва да работи. И това е една много важна част от нашата преподавателска работа – студентите да разучават партиите си по клавира, а не по записи. Затова се спрях на не толкова известно заглавие, което категорично не е познато на студентите. Както за тях, така и за мен, привлекателното в „Двамата свенливци” е именно това, че няма достатъчно източници, на които да се позовем, за да формираме някаква идея, базирана на традиция. Всичко започва отначало, което за мен е изключително предизвикателство. Аз винаги търся да поставям такива спектакли, в които се чувствам по-комфортно, отколкото в спектакли, които съм правил няколко пъти. А това пък стимулира креативността на артистите на сцената и тяхното израстване”, споделя режисьорът Огнян Драганов.

Пожелаваме на добър час на младите изпълнители от двата състава, които ще се превъплътят на 26 и 27 февруари в героите на комедията „Двамата свенливци“ на Нино Рота в партньорство с Камерния оркестър на Старозагорската опера под диригентството на Виктор Крумов и Мирослав Георгиев: Любен Байчински /стипендиант на Академията „Борис Христов“ в Рим/, Анастасия Алтухова, Светозара Койнарска, Стоян Буюклиев, Васо Параскева, Костадин Якшев, Ивона Иванова, Анджела Гелева, Симона Тодорова, Мария-Магдалена Недкова, Лора Радева, Анна Янкова, Мериам Шамс, Томас Томов /победител в конкурса „България търси талант“ през 2014 г./!


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Горещи теми

Войната в Украйна