Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Типични проблеми на потребителите след старта на пандемията

Снимка: Picabay

Какви са типичните потребителски проблеми от старта на пандемията до момента?

Темата коментира в “Нашият ден“ Соня Спасова, директор на Европейски потребителски център в България.

“В Европейски потребителски център – България се получават в последно време основно жалби, сигнали и запитвания, свързани с проблеми с онлайн пазаруването. Проблемите, които са срещнали потребителите в този аспект. Иначе имаме и различни жалби, свързани с непроведени пътувания, полети, но те в последно време намаляват предвид факта, че хората, които пътуват са по-малко.“

“Основната дейност на нашия център е насочен именно към трансграничните казуси. Това означава, че към нас могат да се обърнат хора, независимо от тяхната националност, които живеят в България и имат проблеми с търговци извън България в рамките на ЕС, Исландия, Норвегия и Обединеното кралство. По същия начин ние можем да съдействаме, заедно с нашите колеги, от съответните центрове в другите държави на потребители, които живеят в другите държави, а имат проблем или някакъв казус с български търговец.“

Типични проблеми

“Обръщаха се към нас за помощ, когато авиокомпанията е отложила полета, независимо в каква дестинация. Съответно трябва да си получат обратно сумата за билета обратно, но има забавяне по различни причини.“

“Иначе по отношение на онлайн пазаруването, за които сме съдействали, на които сме помагали са свързани със забавяне на връщане на сумата, когато човек си купи една стока, по някаква причина реши да я върне и след това я изпрати обратно към търговеца, а търговецът забавя сумата, която трябва да възстанови. Това единият най-чест сигнал, за който се обръщат към нас потребителите, а другите сигнали са свързани с онлайн пазаруването, свързано с неполучаване или забавяне на доставката на стоки или някакъв вид проблеми, свързани след това с нейното използване.“


Петрана Терзиева, потребител, чийто казус е бил разрешен от Европейски потребителски център в България, разказа случая в “Нашият ден“

“По време на коледните празници във Фейсбук постоянно излизаше реклама за помагало за много лесно научаване на английски език. Реших да го поръчам за сина ми. Куриерът дойде, около седмица след поръчката, каза, че е от Румъния и нямам право да я погледна. Платих, след това погледнах и видях, че са картинки с думи и то само на английски. Беше трудно за разбиране дори от човек, който е учил английски. Реших да върна продукта и започнах да пиша в страницата, от която поръчах, нямаше отговор. Няколко поредни дни писах, след това намерих имейла им, писах, там нямаше отговор, докато не попаднах на Европейския потребителски център, написах един имейл, прикачих там снимки. На другия ден получих отговор, че молбата ми е депозирана. Учудена бях, че за около десетина дни проблемът ми беше напълно решен. Писаха, че търговецът е открит в Малта. Така след няколко дни този търговец ми писа имейл, че ми възстановява парите и наистина ми ги възстанови.“



Богомил Николов от Асоциация “Активни потребители“ коментира темата в “Нашият ден“.

Поведение на потребителя – промени ли го пандемията

“Още е рано да се каже. Към момента нашите предпочитания са променени по принуда. И когато условията или принудата изчезне, е много интересно дали ще се върнем към обичайния си начин на потребителско поведение.“

“Към настоящия момент е съвършено ясно, че се промени начинът на пазаруване. Някои стоки, които преди сме пазарували, сега избягваме, като официалните облекла например. Човек, който си седи вкъщи, няма нужда от нов костюм.“

“Хората започнаха да купуват повече електроника, уреди за домашен спорт. По-рядко излизаме на заведение. Съответно нашата потребителска кошница има друг състав в момента. Но дали това ще остане така и впоследствие ми е трудно да кажа. Може би следващата година ще направим по-добра равносметка.“

Най-търсени стоки

“Предупреждавахме още от миналата година, че ще се появят многобройни предложения на пазара в тази посока. Дали ще са стоки, или някакъв вид процедури, услуги, но общият знаменател между тях е, че предпазват или лекуват. През тази година станахме свидетели на най-невероятни екзотични предложения, например антибактериална изтривалка, или пък антивирусен душ. Наскоро имаше дори реклама на сеанс и хипноза, твърдящи, че лекуват коронавирус. Много ми е интересно как нито един лекар не е чувал и не е учил подобна терапия, а винаги тези предложения идват от пазара. Искам да кажа много важно и много ясно на хората – слушайте лекарите, а не търговците!“

Повече за това кои са най-рисковите сайтове, както и за други проблеми на потребителите, можете да чуете от звуковите файлове.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна