Днес тръгват обновените тролейбуси в столицата, които са с литиево-йонни батерии, SMS бутони за безопасност и други екстри. Но готови ли са столичани да преминат към по-екологичен транспорт?
„Можем да кажем, че на фона на тези 500 граждани, които се включиха в нашето проучване, има разбиране, че трябва нещо да се направи, за да има по-алтернативен транспорт в столицата“, посочи в предаването „Хоризонт до обед“ Севдалина Войнова за проекта ИНОЕЪР, който направи проучване за нагласите на гражданите за преминаване към устойчива мобилност като градски и алтернативен транспорт. Проучването е на „Асоциация за развитие на София“.
Те искат да има система за изкупуване на стари колела и да получават ваучери за закупуване на ново, да има типично велосипедно събитие, да има и по-добра статистика“, поясни още Войнова:
„Те искат да знаят как да си споделят пространството с останалите участници в движението“.
Войнова обясни още, че в проучването получават отговори, че семействата с над три автомобила трябва да имат по-високи данъци.
„Хората си дават сметка, че делим една и съща градска среда, но на този етап едва ли ще предложим това на Столична община. Но е важно да се види, че хората са готови на някакви стъпки и жертви, с оглед на общото благо.
Но те искат също да има баланс между регулации, ограничения и алтернативи.“
Това е първият български проект, финансиран от инициативата „Иновативни дейности за градско развитие“ на ЕС – ИНОЕЪР. Инициативата дава възможност на големи европейски градове да тестват нови решения на градски предизвикателства, а София се включва в „Иновативни решения за мобилност и зелено придвижване“. Партньор е Столичната община.
"Сега Столична община работи скоро да постави автоматични броячи на велоалеите, за да се анализира колко колела преминат годишно. А самите велосипедисти предложиха да направим платформа, където те да посочват маршрутите си, за да се види къде са реалните потоци от колела в града", поясни още Войнова.
Тя каза също, че по този проект ще направят една иновация за първи път в Европа. Това е градски транспорт при поискване - чрез електрически минибуси, които имат един основен маршрут, но той ще може да се променя по поискване на ползвателите. Това ще може да става и през мобилно приложение. Те ще се пуснат в южните квартали на София, където е най-презастроено.
"Този вид транспорт ще се тества за първи път при нас от целия ЕС", съобщи още Войнова. Тя допълни, че те ще са част от градския транспорт и цената ще бъде приемлива.
По думите и в момента се разработва система от стимули за лоялни "екограждани", тоест как да се обвърже картата за градския транспорт с ползването на споделения транспорт - с електрическите тротинетки, електрически автомобил и новите споделени колела.
Още по темата в звуковия файл.