Eмисия новини
от 15.00 часа
Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Николай Василев и Петър Мутафчиев пред БНР

Добър или лош стопанин на Летище София е държавата

Снимка: БГНЕС

"Държавата е възможно най-лошият стопанин на летището. Ако искате държавно летище, получавате нещо като "Балкантурист" отпреди 30 години". Този коментар направи пред БНР бившият министър на икономиката от НДСВ Николай Василев във връзка с изменение в договора за концесията на Летище София, одобрено от правителството по предложение на министъра на транспорта Росен Желязков.

Концесионерът на летището ще може да не плаща на държавата годишните такси в продължение на десет години:

"Ако държавата е преценила така, направила го е. За мен е по-добре така, отколкото никаква концесия".

Василев подчерта, че подкрепя концесионната процедура:

"Настоящото правителство направи процедура със силна конкуренция от 5 световно известни оператора, избра един от тях, който е много добър. Ако сега спрем тази концесия, как ще изглежда България в очите на световните инвеститори? Кой ще дойде на следващата концесионна процедура?"

Николай Василев
Според него най-добре би било, ако вече беше сключен договорът и сега "концесионерът да му мисли в пандемията".

Николай Василев призова от фонда, който е концесионер на летището, да кажат на българската общественост "дали те стоят зад тази сделка, или зад тях има други лица, които са дали част от парите или всички пари".

Той попита дали има някаква клауза, която да гарантира, че концесионерът няма да изчезне след 25-ата година, например. 

В предаването "Нещо повече" бившият министър на транспорта от БСП Петър Мутафчиев не се съгласи, че сделката е била добре подготвена и "перфектна":

"Искам да попитам дали някой в Министерство на транспорта или концесионерът си направиха сметка с колко ще бъдат по-малко пътниците през 2020-а година. Мисля, че те много добре знаеха, че няма да надскочат 3,9 милиона".

Според него е трябвало тези проблеми да бъдат поставени, преди да се подпише този договор: "Поставиха ни пред свършен факт". 

Мутафчиев зададе въпрос дали някой знае има ли обвързване на строителството на третия терминал с пътникопотока през Летища София:

"Ако имаме 3 млн. пътници, ще се строи ли този терминал, или някой ще каже, че сегашните поемат до 7 милиона. Това са въпроси, на които никой не дава отговор".

По думите му винаги има политика, когато няма ясни бизнес решения, които да се дават по отношение на концесия и приватизация:

"Тази сделка се политизира заради подхода на българското правителство". 

Петър Мутафчиев

Интервюто на Диана Янкулова с Николай Василев и Петър Мутафчиев в предаването "Нещо повече" можете да чуете от звуковия файл.

Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.