Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Богдан Милчев: Пътната безопасност не се решава на мускули

АПИ няма програма, план и оценка на риска, за да може експертите да харчат нашите пари по пътищата

Богдан Милчев
Снимка: БГНЕС

По данни на Европейската комисия България е на 3-то място по смъртност от катастрофи в съюза през 2020 г. Смъртните случаи по пътищата на страната са намалели с 26% за миналата година. За сравнение - в Гърция това намаляване е с 54 на сто за година.

В Гърция подходът за намаляване на жертвите започва още преди десет години. Ние не можем да се справим с тази пандемия на ПТП, защото се опитваме да решим проблема на мускули, коментира в интервю за БНР инж. Богдан Милчев от Института за пътна безопасност.

„Никой не управлява нашата транспортна система. Вземат се мерки след събитията“, така Милчев описа обявените акции на Пътната полиция след поредните тежки пътни инциденти с жертви.

В Гърция има наскоро изготвена идентификация на над 7 хиляди опасни точки и ще получат милиарди, за да коригират тези черни точки, отбеляза Милчев. Той даде пример с района на село Микре у нас, като го нарече най-опасната отсечка в цяла България.

„За последните 5-6 години там са загинали над 20 човека и има десетки ранени. Тази отсечка, въпреки че продължава да бъде най-опасната, през нея минават всяка седмица ръководни служители на АПИ. Учудващо е защо не се предприемат мерки тази отсечка да се коригира и там да спрат да загиват хора.“

Катастрофа край с. Микре  Снимка: МВР

В участъка край Микре има страшно много проблеми в организацията на движението, отбеляза Богдан Милчев след извършена проверка на Института за пътна безопасност там.

„Липсващи знаци, неправилно поставени знаци, от едната страна намаляваме скоростта на движението, от другата го няма знакът за намаляване на скоростта. Камери, които трябва да снимат, на тях са залепени лепенки умишлено, за да не могат да снимат. Ние го документирахме това.“

Снимка: БГНЕС

За институциите в България пътната безопасност е досадна служебна отговорност, а за политиците не е приоритет, обобщи той.

Като погрешен Богдан Милчев определи подходът да се въздейства над поведението на хората на пътя чрез КАТ.

Агенция „Пътна инфраструктура“ няма програма, план и оценка на риска, за да може експертите да харчат нашите пари по пътищата, категоричен е инж. Милчев, според когото „нашите пари по пътищата се харчат през политически задания“, а АПИ трябва да се разформирова и да се направи съвсем нова структура извън МРРБ.

Снимка: БГНЕС

От 2017 година насам за ремонт на пътищата са налети над 2,2 милиарда лева, поясни още Богдан Милчев.

И въпреки това ние виждаме, че повече от 50% в цялата страна маркировката липсва, а маркировката е ключовият момент, поради който нашите шофьори по нашите пътища се уморяват по-често и оттам - допускат по-често грешки. Допускайки по-често грешки, ние затова и загиваме по-често“, очерта картината той.

Не може постоянно цялата отговорност да се прехвърля върху Пътна полиция и КАТ, категоричен е Милчев.

И те на мускули да решават въпроса. Да, те могат. Ще изкарат сега всички камери, ще напънат нещата. В крайна сметка се оказва, че те могат за ден, за два да решат някакъв проблем. Трябва да променим изцяло философията, да променим правилата.“

Цялото интервю слушайте в звуковия файл.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна