В Националната галерия (НХГ) може да видите вернисажа - "Да колекционираш съвременно изкуство".
В нея ще бъде представена колекцията на Владимир Илиев. Куратори са Иво Милев и Боряна Вълчанова.
Какво е мястото на съвременното изкуство в сбирките на българските колекционери? Оправдан ли е “рискът” да колекционираш съвременно изкуство? Не е ли съвременното изкуство бъдещата класика? Това са част от въпросите, които поставя изложбата “Да колекционираш съвременно изкуство”.
Нейната тема е българската художествена сцена от последните десетилетия през личния поглед на Владимир Илиев, с фокус свободната, трайна и отговорна връзка: художник – колекционер.
Представени са творби на Сашо Стоицов, Боряна Петкова, Валентин Стефанов, Красимир Терзиев, Геoрги Ружев, Нина Ковачева, Георги Георгиев – Jorrras, Борис Колев – B.A.i.L.A, Калина Димитрова, Стефан Иванов, Петер Цанев, Искра Благоева.
Темата на изложбата коментира в “Нашият ден“ кураторът Боряна Вълчанова.
“Авторите, включени в изложбата, са от различни поколения, но всеки от тях е изтъкнат. Работи изключително активно към настоящия момент. И всеки едни представя различни проблеми в изкуството си.“
“Ролята на колекционера е изключително интересна и същевременно трудна, тъй като много често той не е професионалист от сферата на изкуствата, а по-скоро любител. И посредством чистия си интерес формира една колекция във времето.“
“Погледът много често е частен и няма претенция за представителност. Но в един момент, когато колекцията се разрасне, се превръща в част от процесите в съвременното изкуство.“
“Рискът да колекционираш съвременно изкуство е оправдан, защото всъщност изкуството, което се създава, в момента представя съвременните процеси и много често темите на днешния ден. Рискът е оправдан, но е трудно.“
Преди година и половина творбата "Момиче с балон" на британския художник Банкси почти се самоунищожи, след като бе продадена на търг от аукционната къща "Сотбис".
Малко след покупката се задейства машинка за унищожаване на документи, която беше монтирана в рамката, и наряза картината на ленти.
Колекционерката, която плати над милион британски лири за картината, отначало бе шокирана, но впоследствие си дала сметка, че ще притежава "част от историята та изкуството". Цената на почти унищожената творба се увеличи. Или ако парафразираме мисъл на художника, една оригинална идея струва повече от 1000 цитата.
Снимки: https://nationalgallery.bg
Разговора можете да чуете от звуковия файл.