Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Георги Стойчев: Висшето образование има широка мисия, не е само обслужващо пазара на труда

Улавя ли националната карта на висшето образование дисбалансите в него

Даниел Парушев: Университетите не са чак толкова много, направленията са много

Снимка: БГНЕС

До 17 юли ще продължи обществено обсъждане на проекта за национална карта на висшето образованиe в България. Проектът е разработен от МОН и касае периода 2021-2030 година.

Документът оценява профилната и териториалната структура на висшето образование и до каква степен той в момента съответства на търсенето на кандидат-студентите и потребностите на пазара на труда.

Картата установява серия от дисбаланси, коментира пред БНР Георги Стойчев, изпълнителен директор на Институт „Отворено общество“ и член на екипа, работил по документа.

Две от трите най-масови направления у нас са Икономика и Администрация и управление - за тях има свръхпредлагане на възможности за обучение, посочи Стойчев.

Около половината от местата в тези две направления остават незаети.“

От друга страна в северозападния регион на страната нито един ВУЗ не предлага подобно обучение, констатират експертите.

Местата в българските висши училища са два пъти повече от реалния брой на студентите, подчерта Георги Стойчев в предаването „Хоризонт до обед“.  

Снимка: Медицински Университет - СофияСпециалностите Медицина, Фармация, Стоматология, Информатика и компютърни науки, Архитектура са силно търсени от младите хора и реализацията при тях след завършване е оптимална, коментира Георги Стойчев.

В друга група попадат направленията, за които има голямо търсене от страна на работодателите, но слаб интерес от страна на кандидат-студентите. Типичен пример е математиката. 80 на сто от обявените места за математическите специалности остават незаети, запълват се едва 20%, изтъкна експертът.

Картата ще има препоръчителен характер, но може да служи като важен ориентир, обобщи Стойчев.

Снимка: Pixabay

Висшето образование не може да бъде сведено само до обслужваща сфера на пазара на труда, неговата мисия е по-широка, заяви още Георги Стойчев. Като пример той посочи специалности, свързани с изкуства или хуманитарни специалности, които са с по-слаба последваща реализация, но интересът към тях е засилен.

Университетите не са чак толкова много, колкото всички обичат да казват – че 52 университета са много, отбеляза Даниел Парушев от Националното представителство на Студентските съвети. Утре съветите се събират, за да направят свои дебати по академичната карта.

Според Парушев направленията, в които студентите се обучават, са изключително много и трябва да са насочени към по-малко университети.

От така разписана национална карта следва, че много преподаватели ще трябва да се преориентират, акцентира върху друг проблем Даниел Парушев.

Двете мнения чуйте в звуковия файл.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна