Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Министърът на транспорта освободи част от ръководния екип на „Холдинг БДЖ“

| обновено на 29.06.21 в 17:40
Снимка: архив БНР

"Изпълнителният директор на "Холдинг БДЖ" иска да обжалва и не напуска сградата", каза пред БНР председателят на Синдиката на железничарите към КНСБ Петър Бунев и коментира това поведение като "детска работа", след като има протокол за освобождаване от длъжност.

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Георги Тодоров освободи от длъжност Григори Григоров, председател на Съвета на директорите и Никола Василев, изпълнителен директор на „Холдинг БДЖ“ ЕАД, съобщиха по-рано днес от транспортното министерство.

Мотивите са свързани с влошаването на показателите на експлоатационната дейност на дружеството в сравнение с 2020 г. От началото на годината са отчетени 71 333 мин. закъснения на 4710 влака в пътническите превози, а силно влошеното състояние на подвижния състав и лоша организация при товарните превози, са довели до отлив на товародателите, съобщиха от МТИТС.

От министерството допълват, че „БДЖ-Пътнически превози“ ЕООД от години изпитва липса на изправен подвижен състав, като в същото време са забавени изпълненията на ремонтните програми на мотрисни влакове и модернизацията на локомотиви.

Също така изготвената поръчка за доставката на 15 електрически локомотиви Siemens “Smаrtron” е в отклонение на европейските изисквания за оперативна съвместимост и националния план за внедряване на системата за управление на влаковото движение (ERTMS).

Резултатите от назначените два одита по отношение на две проведени процедури по реда на ЗОП от „БДЖ - Пътнически превози“ ЕООД, които са за ремонт на вагони и за охрана, констатират нередности и административни нарушения.

Проверките на цялостната документация също така отчитат наличие на неверни информации и необосновани действия за провеждане на открити процедури, което се отнася до целесъобразността и прозрачността на проведените поръчки. Отчетена е и занижената хигиена в пътническите влакове.

В „БДЖ - Товарни превози“ ЕООД се отчита загуба на основни товародатели, непогасени задължения към Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) за инфраструктурни такси и електрическа енергия, както и неизпълнение на ремонтни програми. 

Григори Григоров и Никола Василев бяха назначени в края на 2018 година със заповед на тогавашния транспортен министър Росен Желязков след обвинения за нагласени обществени поръчки и неуместни назначения в БДЖ.

Петър Бунев/ Снимка: БГНЕС

В предаването "Нещо повече" Петър Бунев обясни, че организацията в "Товарни превози" не е цветуща:

"Те попаднаха в ситуация, в която не е проблем липсата на работа, а в това, че те не можаха да се организират и да си направят ремонти на вагони и локомотиви. В момента има дефицит на това - товари се появяват, но ние не можем да ги превозваме. Когато правиш икономия от ремонтите, винаги ще го докараш до това положение, защото няма с какво да возиш".

Синдикалистът коментира, че смените на върха в НКЖИ стават през 5-6 години:

"В БДЖ продължиха експериментите да се назначават външни хора, които не са от системата, нито я познават, нито са практикували тази професия. Външните експерти доведоха до това, те създават собствени правилници, които са само в техните глави, а не това, което е написано на книга. Проблемът е, че не се справят и идват следващи, които са пак външни и т.н. И няма никаква експертиза". 

По думите му в последните две години е имало инвестиции в БДЖ, но няма резултат:

"Управлението е изцяло от Съвета на директорите на „Холдинг БДЖ“ ЕАД", обясни той.

Интервюто на Людмила Железова с Петър Бунев в предаването "Нещо повече" можете да чуете от звуковия файл.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна