Направено е всичко възможно да се информира цялата система защо е важно работещите в нея да се ваксинират, увери просветния министър. По думите му притесненията на хората продължават да бавят процеса.
Интересът към информационната кампания сред работещите в системата на образованието според Денков е бил изключително голям. В срещите са участвали над 85 на сто от директорите на училища и детски градини. Около 20 медицински специалисти са се включили в кампанията.
„Хората изпитват огромна нужда да получат надеждна информация.“
Запитан как гледа на идеята за задължителна ваксинация Николай Денков посочи, че предпочита положителните стимули.
„Българинът има нагласа, че ако нещо се прави задължително, той ще резистира, ще се опитва да се съпротивлява.“
От 4100 училища и детски градини у нас в половината има медицински кабинети с редовно присъствие на медицинско лице. Останалите са с договори за повикване на медицинско лице или за присъствие на такова в определени дни от седмицата, пояси още проф. Денков.
44 хиляди устройства липсват в системата на образованието - таблети и лаптопи. ¾ от тях са в рисковите групи и училища със застрашени от отпадане ученици. Около 34 хиляди ученици нямат редовен достъп до интернет, обобщи Николай Денков. Той съобщи, че е осигурено финансиране за закупуване на липсващите устройства.
Министърът на образованието изтъкна, че от принципа „парите следват ученика“ трябва да преминем към принципа „парите следват качеството“, но големият проблем е, че няма методика за оценка на добавената стойност, която дава едно училище.
„Има възможност за такава методика – тя се базира на математически модели. Има направени първи стъпки в тази посока. За съжаление началният опит не е отчел всички важни фактори.“
Денков подчерта, че винаги има съпротива, когато се прави методика за оценка, но системата има огромна нужда от такава оценка.
„Това би отговорило на много други коментари – колко елитни са елитните гимназии, колко допринасят трудните училища. Може да се окаже, че много по-висока е добавената стойност в едно училище, което работи с трудни деца, отколкото в една елитна гимназия.“
Националното външно оценяване не бива да се премахва, защото без него няма да имаме картина на системата, смята проф. Денков.
До края на юли две трети от ресурса на програмата „Отново заедно“ е използван, уточни още министър Денков. Той очаква програмата за летен отдих да се реализира в пълния й капацитет.
Цялото интервю слушайте в звуковия файл.