"Следим всичко, което излиза като указания, заповеди и насоки от страна на министъра на здравеопазването и от страна на министъра на образованието и науката - конкретизирани изисквания към училищата, те вече са публикувани и се стараем да ги изпълняваме. Трябва да се осигурят необходимите количества и качество дезинфектанти и да се организира според изискванията максимално често дезинфекция на работните и учебните помещения, кориди и всички пространства в училището“.
Ирена Гръкова съобщи, че се създава организация, графиците, по които това ще се случва.
„Децата от началния курс в училището са отделени от по-големите. Междучасията ще са по различно време, носенето на маски в училището ще е според указания на здравното министерство. Трябва да носят маски особено в общите пространства. Това, което казвам е лично мнение и не бих искала да влизам в някакви спорове с аргументи и контрааргументи дали малките деца могат да издържат с маски или не могат, защото няма ясна аргументация по този въпрос", допълни Ирена Гръкова.
В училище "Софроний Врачански" във видинския квартал "Нов път" се готвят както за присъствено обучение, така и за провеждане на занимания в електронна среда.
"Правим всичко възможно да бъдат осигурени класни стаи на децата, които да са само за тях, да няма движение по кабинети, за да може максимално да се ограничи и да се даде възможност на всички дезинфекционни мерки, които взимаме - имам предвид маските, потоците на движение. Да са подсигурени и опазени децата. Що се отнася до колегите - около 50% от тях са или преминали Covid-19 или при проверка с тестове са показали антитела - около 10%", каза директорът на училището Нина Иванова.
Основното училище в село Раковица, в община Макреш е средищно за учениците от няколко села.
Проблем ще е обучението в елекроннна среда, защото повечето от децата са без достъп до интернет в селата, каза директорът на училището Борислав Тодоров.
"Няма достатъчно усторойства за всяко дете, но на семейство можем да осигурим устройство - по едно на семейство със сигурност".
Ели ще е в 9 клас в училище във Видин и очаква с нетърпение първия учебен ден.
"Присъствено ще е най-добре, защото учителите ще могат да ни научат по-добре, да ни помогнат, ако има нужда, да ни проверят домашните в училището".
Мястото на децата е в училище със своите връстници, казва Ани, майка на бъдеща десетокласничка.
"Реалното обучение няма по-хубаво от него. Онлайн обучението върши своята работа, но недокрай. Според мен децата трябва да са в класната стая. Абсолютно съм против маските. Специално моето дете е споделяло, че не издържа с маските".
"Започваме присъствено. Това е твърдо засега. Надявам се да не шокирам някого, но ние в голяма степен сме удовлетворени от заповедта на министъра, в частта, която касае нас, защото в нея е залегнало най-важното - ние искаме децата да могат да учат пълноценно, в присъствена форма. Обучението на децата вече не е приоритет само на думи".
По думите му ролята на езиковите центрове е много важна, защото "неформалното обучение подпомага и допълва формалното".
"Ако вземем за отправна точка резултатите от анализа на МОН, че има влошаване на знанията на голяма част от учениците през изминалата година и половина, то тогава нашата роля е още по-важна, защото ние можем да помогнем това да не се повтаря или задълбочава. Ако дадено дете изостава в изучаването на тази важна ключова компетенция - владеенето на чужд език, то езиковите школи са тези, които могат да помогнат да навакса това изоставане".
Повече можете да чуете в звуковия файл.