Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Министрите Комитова и Петков обявиха:

Три участъка от АМ "Хемус" и 10 ремонтирани язовира - незаконни

| обновено на 09.09.21 в 18:37
Министрите Кирил Петков и Виолета Комитова дадоха пресконференция
Снимка: БГНЕС

Три участъка от новостроящата се магистрала "Хемус" и 10 ремонтирани язовира са незаконни. Това обявиха на обща пресконференция министрите на регионалното развитие Виолета Комитова и на икономиката Кирил Петков.

Министър Петков ще сезира прокуратурата за незаконните ремонти и ще уволни още днес последния член от стария екип на борда на директорите на Държавната консолидационна компания.

Най-големият нарушител на Закона за устройство на територията е била държавата – така обобщи темата за незаконното строителство у нас заместник-министърът на регионалното развитие Иван Шишков.

"Свидетели сме на ужасяваща практика за много пари", добави министър Виолета Комитова, според която незаконното строителство може да доведе до проблеми с качеството на изпълняваните обекти и липсата на отговорност за това:

"Ние в момента ги установяваме и се чудим как да излезем от тази ситуация. Почти няма процедура за узаконяване на незаконни строежи. Съжалявам, но трябва да зададете въпросите на тези хора, които са сътворили това строителство", коментира служебният регионален министър.

Лъжа е, че служебното правителство е забавило строителството, договорите само за първите 3 участъка от общо 51 км от магистрала „Хемус“ са за завършването им до края на 2024 година. 4-ти, 5-и и 6-и участък от магистралата нямат приключили отчуждителни процедури, одобрени инвестиционни проекти, както и издадени разрешения за строеж.

Лотовете от 7-и до 9-и на северната магистрала не са започнати, още се търси откъде да мине трасето:

"Истината за срока на магистрала "Хемус" - до 2024 г. ще се завършат отсечките 1,2 и 3 с обща дължина от 51 км. Това е написано в договорите, които е сключило предишното правителство. Това не касае цялата магистрала. Следващите участъци предстои да бъдат строени. Но най-фрапантният случай за един от участъците - 7,8 и 9, в които не е известно къде ще минава трасето, е сключен договор за 10 милиона за храсти, за бъдещо озеленяване на тази магистрала".

Министър Комитова обяви още, че магистралата се строи на цена от 17 млн. лева на километър, а това е таванът на цените на строителството на магистрали в Полша например.

За министъра на икономиката Кирил Петков ремонтираните 10 язовира са по-скоро нови съоръжения, без никакви строителни книжа. Не са избрани най-опасните язовири, които са други 30. Той определи установеното като "максимално ниво на безхаберие".

"Трябва да обследваме, да видим какви са точните документи за качество, по някакъв начин нещо трябва да се предприеме, но реално, след като бяха предадени, пет от тях вече са пълни. Това ще е основен приоритет", каза Кирил Петков.

Много бързо трябва да влезем в контрола на тези дейности, допълни служебният министър. А за да стане това още днес, той ще уволни последния от старите членове в борда на Държавната консолидационна компания и ще сезира прокуратурата:

"Строителните разрешения за единствените 10 язовира от 416 язовира са нула, 30 са с висока опасност, нито една от тези 30 не влизат в десетте - кой може да поеме отговорността, ако тези стени се напукат. Това за мен е абсолютно безобразие, пълно безхаберие. Смятам да уволня последният от членовете, който е бил по това време, още днес. Назначението на новите хора, това ще ми е първи приоритет. 200 милиона, според мене, са отишли в грешни джобове без гаранции за качество“.

От ГЕРБ отговориха на обвиненията така:



Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени