В началото на учебната година обаче в Регионалният инспекторат по образование в Силистра поставят фокуса върху децата в ученическа възраст, които не посещават училища и детски градини.
Трета година вече в региона работят 34 екипа по механизма за обхват и според тях има ефект от работата им, въпреки че статистиката показва, че извън системата има деца за още десет училища.
Отпадналите ученици на този етап от проверката са 56 в 17 училища, като най-много са в Средище, Професор Иширково, село Искра и в Дулово. Най-много от отпадналите са в гимназиален етап на обучение. И причината не е нито преминаването към обучение в електронна среда, нито липсата на ефективност от механизма за обхват, коментира за БНР директорът на Регионалното управление на образованието д-р Габриела Миткова.
"Вероятно на хората им изглежда, че нещата не се движат с тази скорост, която бихме искали, но ако не сме максималисти и не очакваме да има нула отпаднали все пак нещата са много по-добре, отколкото, ако нямаше. Механизмът поставя една много добра рамка на междуинституционално взаимодействие, което всички до тогава, до стартирането му отчитаха, че отделните институции, които могат да помогнат не си взаимодействат. Сега вече на четвъртата учебна година, която започна с механизма може да се каже, че екипите са сработени, те много малко са променяни, хората се познават. Веднага се свързват и започват да коментират, но познават адресите, случаите каузите, останалите най-трудни случаи и по-лесно решимите".
Педагози, представители на дирекция „Социално подпомагане“, полицаи, кметове и кметски наместници. Всички те имат грижата да следят движението на учениците в училище, кои деца са в риск, кое не посещава часовете. Разговарят с родителите, обхождат адреси и търсят съдействие, така че децата да се върнат в класната стая.
Преобладават родителите, които проявяват незаинтересованост към образованието на децата си, има и семейства, които не допускат чужда намеса и проявяват вид агресия, сипят обиди.
По-малко са онези, които са ги спрели от училище поради бедност, разказа Снежана Пенева, координатор на механизма за обхват към силистренското управление на образованието.
"Тъй като училищата са направили добра организация, те намират начин да подпомогнат семействата с дрехи".
По думите ѝ образователните медиатори помагат, но някои от децата стоят до третия час в училище, докато си получат закуската и след това си тръгват.
На практика необхванати остават най-трудните случаи. Това са т.нар. безпричинни случаи, сподели още д-р Габриела Миткова.
"Там, където има причина, причината е атакувана. Ако нещо не достига на семействата някаква помощ им помагаме, ако трябва да бъдат убеждавани, ги убеждаваме, но има семейства, които отказват да пуснат децата си на училище".
И на фона на работата на екипите по обхват на учениците остават наказателните постановления към родителите, които не оказват съдействие за обучението на децата си. Проблем за мнозина е, че няма твърд механизъм за изпълнението им от държавните органи.
Целия репортаж можете да чуете в звуковия файл.