Eмисия новини
от 18.00 часа
Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

В очакване на нови схеми за подпомагане на транспортния бизнес

Над 80 общини у нас вече нямат автобусни превози, 150 фирми са прекратили дейността си за година

Цената на билета може да скочи само с процента на инфлацията, проблем е пътникопотокът, отчитат сдружения на превозвачите

Снимка: БГНЕС

Автобусните и таксиметрови превозвачи отложиха насрочения си за днес протест за 13 октомври. Действията до момента не са политически, единствената цел е секторът да продължи да съществува, каза пред БНР Ивайло Константинов от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България.

От края на май беше преустановено действието на специализирана мярка за подпомагане и на автобусния сектор – с 210 лева за всеки транспортен служител, припомни той. От края на юли вече не действа и мярката за подпомагане на служителите 60/40, което е лишило бранша на автобусните превозвачи от сериозна помощ, поясни Константинов. По думите му това е довело до невъзможността голяма част от фирмите да упражняват дейността си.

Ивайло Константинов уточни, че превозите по редовните автобусни линии трябва да се осъществяват с или без пътници и при съответните отстъпки за определени категории пътници и не могат да преустановяват обслужването. По думите му близо 150 дружества, извършващи редовни автобусни линии, са преустановили дейност.

Над 80 общини в България вече нямат автобусни превози. Около 500 фирми извършваха такъв тип превози, те намаляха само в рамките на една година с около 150.“

Сред най-големите губещи са общинските предприятия и големите предприятия, които до този момент по никакъв начин не бяха компенсирани, посочи Ивайло Константинов.

От правителството са поели ангажимент от излишък от някоя от другите мерки или с трансфер на бюджетни средства да бъдат компенсирани най-засегнатите сектори в автобусния бранш, каза Константинов. Това според него е най-губещият сектор от началото на пандемията, защото наред с косвените разходи произвежда ежедневно и преки оперативни такива.

„Ние произвеждаме загуби ежедневно.“

Снимка: БГНЕС

„Ние всички, 99,90% от превозвачите в България в автобусния транспорт нямаме намерения и нямахме намерения да предприемаме никакви стачни действия“, декларира Васил Пиронков, председател на УС на Камарата на автобусните превозвачи. Той е скептичен, че за две седмици ще може да се стигне до изплащане на средства към превозвачите.

Предстои ли поскъпване на билетите за автобусни превози?

Цената при редовните автобусни линии трудно би могла да бъде коригирана, процедурата не е лесна, изтъкна Ивайло Константинов.

„Или ако се случи това, то е само с процента на инфлацията, който не е никак малък.“

„Ако ще има такива поскъпвания, те ще бъдат разрешени от възложителя и то с процента на инфлацията“, добави Васил Пиронков.

Според Константинов няма нагласа сред превозвачите за „търсене на различна от тази цена, защото проблемът не е цената, проблемът е пътникопотокът, особено в рамките на последната година и половина“.

„Българският гражданин в този тежък момент е достатъчно обеднял. Ние трябва да издържим без да увеличаваме цените“, категоричен е Пиронков. Той обаче допълни, че има общини, които години наред не са променяли цената и там могат да се очакват промени за превози на къси разстояния.

„С някакви стотинки в билетите, което не е нещо съществено.“

Двете мнения чуйте в звуковия файл. 


Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.