Горният слой от товара на заседналия кораб „Вера Су“ е напълно втечнен. Това стана ясно, след като капаците на хамбара бяха отворени с външна хидравлика. Втечненият азотен тор вече се изпомпва. Предварително плавателният съд беше стабилизиран в хоризонтално положение.
Замърсяването с амониев азот във водите около кораба се увеличава и вече е 10 пъти над нормата. Пробите показват категорично и наличие на нефтени продукти, съобщи зам.- министърът на околната среда и водите Петър Димитров. Днес в Басейновата дирекция е получен и планът на "Морската администрация" за спасяване на кораба. Планът е одобрен от екоминистерството.
Екипът на „Морска администрация“ успя да отвори днес един от капаците на хамбара чрез външна хидравлика, при което се видя, че горният слой е втечнен, обясни зам.-министърът на околната среда и водите Петър Димитров.
„Едно от нещата, които беше неизвестно в този спасителен план, беше точно състоянието на товара - сега частично е ясно, че отгоре има течна фракция“.
Всяка от трите баржи е снабдена с помпа, която ще източва втечнения товар и според зам.-министър Димитров това ще улесни процесът по претоварването:
„Тази фракция ще се разтоварва първо на тези три баржи, в последствие ще се разтоварват навътре в морето с танкер“.
Дългоочакваният план за спасяване на кораба „Вера Су“ тази сутрин е бил получен в Басейновата дирекция и РИОСВ Варна, допълни Димитров:
„Не е готов напълно, има доста глави, които все още са празни, но предвид сложната в правна рамка, е разбираемо. Има глави, които са още се разработват – да, технологията по разтоварване и превозване на товара е одобрена“.
Освен завишени количества на амониев азот във водата е потвърдено категорично и наличието на нефтени продукти, но засега според зам.-министър Димитров опасност за околната среда не съществува.